Skillnader på CF, SD, SDHC?
Hejsan!
Jag undrar vad typen på minneskortet egentligen spelar för roll för kameran och fotograferingen? Vad är det t.ex. för skillnad på CF- och SD-kort? Vad skiljer SD och SDHC emellan?
Ge gärna några tips på bra SD/SDHC kort, med minst 4 GB och en skrivar- och läshastighet på ca 20 MB/s :)
Tacksam för svar!
/Felicia (:
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

CF och SD är två olika kort. CF passar till ex. 400D och SD till 450D.
Bra minneskort brukar vara SanDisk Ultra II eller Extreme III
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#1 Att de är 2 olika korttyper vet jag - men vad ger det för skillnad på fotograferingen? Vad skiljer SD och SDHC emellan? Tack för tipsen :)
Mvh Felicia
Ingen som vet?
Mvh Felicia
SDHC är nyare typ högre minneskapasitet. Kameran måste stödja SDHC kort för att det ska funka även om det är lika dant som SD minnet. Kommer snat komma upp till 32gb i SDHC. Har SDHC 6gb i min Sonyericsson K850i, Även om suporten sa att 4gb va max och inte SDHC skulle funka. aj aj Sony ericsson. Dom minenna funka
Som det är nu så kommer CF kortet per konstruktion vara snabbare än SD eller SDHC korten. Det beror på gränsnittet.
Sedan så kommer CF kortet alltid att vara möjliga att köpa en eller två storlekar större än SD SDHC vid varje given tidpunkt (2X eller 4X större). Sen så finns det proffskort i CF (inbyggd felrättning) det kommer troligen aldrig komma till SD/SDHC som är rena lågpris/konsumentprodukter.
Den mekaniska livslängden är troligen sämre för SD/SDHC relativt CF.
Min input i ärendet.
Förr antog man att det var en självklarhet att ett parallellt gränssnitt kunde föra över data snabbare än ett seriellt, men så är det inte helt säkert längre. Hursomhelst har CF ett gränssnitt liknande vanliga ATA-hårddiskar och är i regel betydligt snabbare än andra minneskort. Hur det slår i praktiken beror på fler faktorer, men kameran sparar den färdiga filen fortare på ett CF än på andra kort och den kan också tömmas snabbare från CF med lämpligt gränssnitt, exempelvis CF till PC-card.
Xtanlover
Det har ingen betydelse för din fotografering vilken typ av kort du har. Dina bilder blir alltså varken bättre eller sämre beroende på vilket kort kameratillverkaren anpassat din kamera till. Betydelse får det dock om du har ett kort som är långsammare än din kameras skrivhastighet. Då kanske du måste få vänta lite längre innan du kan ta ett kort till.
mvh/gurin
Och det kanske bör förtydligas; om man använder råformat är skillnaden i hastighet mellan korten klart märkbar. Om man däremot sparar i ett komprimerat format tar det längre tid att bygga filen i kameran och kortare tid att spara den på kortet, så typen av kort har lite mindre betydelse för hastigheten när man sparar jpeg-bilder. Och som sagt; mediet har ingen betydelse för bildkvalitén, bara för hur fort man kan ta nästa bild. En del kameror har ett snabbare buffertminne som rymmer några bilder, så att det inte blir trögare förrän man har tagit en serie på flera bilder.