Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 321 ggr
Bellatrixx
0

Eos 350D eller 30D

Står i valet och kvalet att byta ut min kamera och funderar på vilken Canon jag ska välja ut av eos 350D eller 30D

Hur mycket "bättre" är 30D än 350D för den är ju trots allt dubbelt så dyr? Någon som vet? Jag vore i allafall jättetacksam för svar.Cool

broderbluff
0

Ja, 30D ligger i Semi-proffs klassen som nikon d200 och har en mängd funktioner som underlättar bla studiofotografering, Den har bättre CMOS sensor än 350D som är bättre på att hantera brus.

30D klarar av 5 bilder per sekund, 350D klarar av 3 bilder per sekund.
30D är större och greppvänligare om man har stora händer =)

30D har längre liv på slutaren.
350D har testats för 50.000 slutningar medans 30D för över 100.000 slutningar

30D har bättre autofokus med 9 fokus ställen medans 350D har 7.
30D bättre exponeringsmätning än 350D
Kraftigare batteri på 30D

350D snabbaste slutartid är 1/4000
30D   snabbaste slutartid är 1/8000

Har du pengar och behöver extra funktioner så välj 30D
Vill du bara ha en bra kamera men inte vill betala det dubbla så är 350D ett bra val.

Bellatrixx
0

50000 slutningar? Är inte det lite? Hur fixar dom det när det inte funkar längre och vad kostar det?

broderbluff
0

ja en 2-3000kr tror jag man får räkna med

Kameran är testad för att hålla minst 50 000 slutningar, den kan hålla många fler

Lunatics
0

Stog i samma val för 4v sedan. Vart 350D för mig.

Va hoss en Liten kamera handlare och fråga och kände lite på kamerorna. Läst en del på nätett i tester ..m.m om båda kamerorna
Han sa att dom ger samma bildkvalite. Stora skilnaden va Större och stöttåligare, Större skärm, och 5b/s.
Visst det är bättre grepp i 30D, 350D är lite tajt för fingertopparna i högerhanden.
Men du kommer inte få bättre bilder om du köper 30D.

Åk till något ställe där dom har båda kamerorna och känn på dom.
Spelar storleken ingen roll,
klarar du dig på 3b/s istället för 5b/s,
Duger en 1,8" skärm istället för 2,5" används mestadels till menyinställning,
och behöver du inte högre slutartider på 1/4000s så köp 350D.

Lunatics
0

Och att med 350D räcker batteriett till 600bilder, medans 30D räcker till 1100bilder per laddning.

Sverigesurfaren
0

Har själv köpt en Canon 350D. Eftersom kameran är lite liten för mina skogshuggarnävar köpte jag till ett batterigrepp vilket gjorde kameran mer användarvänlig och lätthanterlig. Pris ca 1500kr. Det behöver du dock inte om du har små nävar….

Bellatrixx
0

Tusen tack för era svar, det blir nog en 350…är bara lite oroad över det här med slutningarna. Jag vet ju hur många bilder jag kan ta på en dag…och dagarna går fort  Flört

broderbluff
0

det är nog ingen fara, du kommer att bli nöjd, 350D är en perfekt nybörjarsystemkamera bäst i test i många tester =)

Bellatrixx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom proffsen tycks vara på plats så bränner jag av en fråga till..

Älskar att fotografera makrobilder och vad ska jag då köpa för objektiv? Det måste verkligen kunna komma riktigt riktigt nära.

I allafall lika nära som bifogad bild. (ingen kanonbild, men rätt nära är det Räcka ut tungan)

Lunatics
0

Så hög zoom som möjligt och närgräns så nära som möjligt och Makro optik.

En kille här på forumett som brukar leka med Optiken, Bakvänt objektiv eller vad han gör. Tror det är så han kommit så jäkla nära.