Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 3028 ggr
bjorsa
0

fluga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom en konstig fluga lite större än dom vanliga mer som en fetare spyfluga men den såg inte ut som en spyfluga men däremot så gillade han att bli fotad så jag tog ett par bilder ,den första är tagen med s-makroläge och blixt och en enkel reflektor å flugan satt på vitt skrivarpapper . (kameran är en konica minolta diamge z5 )

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Sen tog jag en bild med hjälp av ficklampan som ljuskälla å ingen blixt .

mvh/bjorsa

djpeter
0

Häftig, man får lite känslorna av flugornas herre.
/Peter

bjorsa
0

#2 Lite domptör får man vara :-)fast han var groggy som dom nu brukar bli så här års efter ett tag inomhus.

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här håller den på med brakedance

mvh/bjorsa

Robert
0

Mäktiga flugbilder!

Jag visade mina barn dina bilder och berättade att så här stora flugor finns det nu i Sverige. De sover en aningens oroligt nu, och skruvar sig en aningens inför vår Stockholms resa nästa vecka.

Hälsningar

Robert

Denna kommentar har tagits bort.
bjorsa
0

Skrämma ungarna med flugor Glad 

mvh/bjorsa

Kennet
0

Sicken vidrig liten krabat, men underbara bilder…

Zpookey
0

Coola bilder :)

Men lever den verkligen??
Det är inte så att du sprayat spraylim på den? ;)

bjorsa
0

#9 Jo den lever men som många flugor å bromsar så blir en del sjuka eller påverkade när dom är inomhus å då är dom inte alerta längre så denna satt nästan helt still .

mvh/bjorsa

[mingdie]
0

Bjorsa

Det är ju som från en skräck film. Flugorna slår tillbaka. Första fotot är hel läckert.

Hälsningar

Eddie

Margareta
0

Helt otroliga bilder Bjorsa!!! Jag är imponerad.

Numer pensionär i Nynäshamn

bjorsa
0

#11 Kanske något att binda för flugfiske :-)

#12 Tack Margareta .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Försökte mig på blomflugor men dom är kvicka som attans så körde med 1/1000 och blixt ,här sitter den i en leanderklocka å mumsar.

Skulle vilja få tag på en som är lite trött så att man kunde få den på ett vitt papper men de gäller väl bara att invänta tillfället för förr eller senare så är de ju nån av dom som blir lite drukna ifall nektarn jäser å fylleflugor är bra :-)

mvh/bjorsa

Martin
0

Väldigt häftig bild! :)

mvh Martin

bjorsa
0

#15 Tack marnyman,Just nu är jag polare med flugor dvs som vanligt :-) (obs ironi)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Hittade 2 st fylleflugor dom är i princip redlösa

mvh/bjorsa

Robert
0

#17, den ena verkar stöta på den andra. Är det party?

Robert

bjorsa
0

Tror festen är över för dom då dom är så packade att dom nu kör med white christmas dvs desivon + tipex receptet har dom snott av göran han från iller iFokus :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Försökte nu att få till en bild som i#0 med en liten padda istället den var ungefär 1 cm men paddor hoppar oavbrutet så de bidde inte många bilder å dessutom var alla framifrån dåliga fokus låg på fel ställe så de blev en bild från sidan men inte som jag tänkt mig men de e väl bara att försöka vidare :-)

mvh/bjorsa

Robert
0

#20, kan inte du låta paddorna smaka på det du bjuder flugorna, det verkar vara lugnande?

Hälsningar

Robert

kristinah
0

Fy för den lede vilka äckliga flugor men vilka häftiga bilder. Helt imponerad. Det började krypa överallt på mig då jag såg den där hårresande flugan. Som taget från en skräckfilm.

bjorsa
0

#21 Nja de e dom själva som super sig fulla på jäst nektar paddorna får jag väl vänta med tills de blir kallt ute då dom blir segare då .

#22 Kul att du gillade bilderna fast du ogillade modellen .

Provade min nya skriver en hp photosmart 7850 köpt för 500 kr på elgiganten och då var de 2 bläckpatroner med för foto och färg som på incklubb kostar 221 resp 224 kr st =445 kr + att de följde med några fotopapper oxå så själva skrivaren kostade runt 50 lappen i verkligheten :-)

Gjorde 2 st foto utskrifter på bilden i#0 en på 10*15 cm och en a4 och bägge blev attans bra skrev ut dom på hp fotopapper som känns som om den har nån form av vävstruktur på baksidan men glatt framsida ett lite tjockare papper tyvärr står de inte på pappret vad det är för något så ingen smart marknadsföring om dom vill att man skall köpa mer .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Fick tag i en blomfluga så här några bilder inann den nyktrade till å flög iväg

mvh/bjorsa

bjorsa
0

å här ett när jag satte  den på ett körsbär fast inte blev de som jag tänkt

mvh/bjorsa

Jenka
0

#24 Va söt den var :D

kristinah
0

Jag blir så impad av dina flugor. Sällan man ser dom på så nära håll.

bjorsa
0

#26 åsså har den lite tigerfärg/teckning :-)

#27 dom är väldresserade så att man får komma nära men den blir ju inte så där stor i orginal att jag kommer så nära är ju att jag klipper ut flugan ur bilden och på så sätt kommer närmre så bilden i#0 blev 1477*1013  (800*560 på på fotoifokus)efter klippning (orginalet 2560*1920)men den dög ändå till a4 fotoutskrift .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

De finns blomflugor ute ibland våra blommor på altanen bla gillar dom tydligen leanderklocka så här en bild när en flyger tagen med blixt och reflektor och 1/1000 sec (obs de e nyckter blomfluga Glad)

mvh/bjorsa

Jenka
0

#28 Haha, ja det kanske är det som får mig att tycka dom var söta :P

#29 Fin bild!

bjorsa
0

Tar väl en till blomfluga den har lite pollen på ögat bla

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Nu tog jag ett gammalt 45 mm objektiv och sedan vände jag på det å tittade med kameran in i objektivet från fel håll sedan tog jag max zoom på kameran å då kom jag riktigt nära men blev ingen bra kvalite men en får ju exprimentera lite :-)

mvh/bjorsa

Martin
0

#32 Dock väldigt häftigt :)

mvh Martin

SarahPeace
0

super fiina bilder alla ihop ! , jag kan säga en till sak , blä usch vad flugor o Andra småkryp är *ryser* hihi

Robert
0

#32, häftigt!

Robert

kristinah
0

Imponerande är allt jag kan säga.

bjorsa
0

Kul att ni gillade flugbilderna tror jag blivit lite flugbiten men som så ofta när man upptäcker något kryp så blir man liksom lite tokig i dom :-)men skall försöka att hitta något annat än blomflugor men här en sista blomfluga för idag i alla fall :-)

mvh/bjorsa

Martin
0

Inte en fluga, men väl en (citron?)fjäril…

mvh Martin

bjorsa
0

Fin bild marnyman å de behövs lite vakra fjärilar för att väga upp alla dessa surrande flugor :-)

Har inte fått fatt i några fjärila men är väl för långsam tycker dom bara flyger så fort dom ser mig precis som våran sköldpadda gör hon är nämligen på rymmen hon har en egen damm i växthuset men tyckte väl att den inte dög så i slutet av maj drog hon iväg å för nån vecka sedan dök hon upp i damm utanför växthuset men så fort jag närmare mig henne så dyker hon så inte ens en bild på henne har jag fått bäver oxå inför hösten då jag måste få in henne dammen är ca 3 meter djup blir väl att länspumpa den :-)

mvh/bjorsa

Zeroni
0

Är du en flugfantast eller? :P Jag gillar första bilden mest. En tjock och ful fluga på en bra bild :) me like it!

Hippien
0

Så otroligt coola bilder! Hur f-n fick du flugorna att sitta still så?
Drogade du dem med tipex?

Ska jaga flugor nu…

Lunatics
0

Hippien > tror han körde med Sockerbit och sprit. Hemlis

bjorsa
0

#42 Nej ingen sprit här utan flugorna har varit dåsiga pga dom troligen ätit/druckit jäst nektar men oxå sådana som blivit sjuka när dom varit inomhus ett tag för flugor brukar tappa orken efter några dagar inomhus om dom inte hittar mat i alla fall är de vad jag tror men som sagt har inte använt något för att påverka dom så att dom skulle bli lättare att fota och blomflugan#37 på blomman är ju absolut inte påverkad av något då den flyger .

#40 Näe ingen flugfantast utan mer så att just dom var roliga att fota nu annars är de mer svenska kräldjur jag är farsinerad av.

#41 Nix hippien som du ser vad jag skrivit i svaret ovan ,att jag skämtade om tippex med robban var ett skämt från robert gustavsson om hans iller göran som super sig full på tipex å desivon en sk white christmas :-)

mvh/bjorsa

Queball
0

#43 White Christmas é inte dum

Dock föredrar jag Rembrandt (Lacknafta och ägglikör)

bjorsa
0

#44 Glad 

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Provade nu med att ta ett 135 mm porträtt tele och vända på det å fota igenom det från fel håll och de funkade sisådär är svårt att få till fokus men de blir mer uppförstorat men de blir mest med 45 mm objektivet den i #32

redigerar här

Såg nu att den har 2 st lantärnor på huvudet å en e röd å den andra grön festligt :-)

mvh/bjorsa

Martin
0

#46 Fast på fel sida, sett från honom i alla fall. :D

mvh Martin