Gyllene snittet
tjelahoppsan
jo jag har tängt att vara med i tävlingen och jag är inte riktigt säker på på vad "gyllene snittet" är, jag tror det är när man delar in bilden i luffarschack rutor lixom 9 rutor och man placerar huvudmotivet i nått av kryssen.
Har jag rätt eller har jag fel kan någon vara så snäll och förklara det för mig, snälla 

att dela upp bilden i nio rutor är inte gyllene snittet, det kallas för tredjedels regeln.
Gyllene snittet är ett tal som har den grekiska bokstaven φ (fi) som beteckning, som börjar med 1.61 och fortsätter sedan med 10miljonerr decimaler utan några upprepningar.
Gyllene snittet är förhållandet mellan två olika stora tal eller olika långa sträckor A och B, när det är sådant att A förhåller sig till B så som B förhåller sig till summan av A och B. Formuleringen av detta förhållande, som anses ge vackra proportioner mellan höjd och längd.

tack. det var lite kronglikt…
men det måste väll vara tredjedels reglen som Robert menar väll

Mikael, jag överlåter de tekniska termerna till broderbluff. Min tolkning av gyllene snittet och tredjedels regeln är att de är densamma. Gyllene snittet hamnar ungefär i samma korsning som tredjedels regeln. För mig känns det som om det är en benämning för samma sak.
Huvudpoängen jag vill komma åt är att deltagaren ska visa färdighet i att kunna fokusera, komponera om och sedan ta bilden.
Hälsningar
Robert

Tack det var det jag ville läsa