Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 2039 ggr
Mikael Nr 15
0

Gyllene snittet

tjelahoppsan

jo jag har tängt att vara med i tävlingen och jag är inte riktigt säker på på vad "gyllene snittet" är, jag tror det är när man delar in bilden i luffarschack rutor lixom 9 rutor och man placerar huvudmotivet i nått av kryssen.

Har jag rätt eller har jag fel kan någon vara så snäll och förklara det för mig, snälla Flört

broderbluff
0

att dela upp bilden i nio rutor är inte gyllene snittet, det kallas för tredjedels regeln.

Gyllene snittet är ett tal som har den grekiska bokstaven φ (fi) som beteckning, som börjar med 1.61 och fortsätter sedan med 10miljonerr decimaler utan några upprepningar.

Gyllene snittet är förhållandet mellan två olika stora tal eller olika långa sträckor A och B, när det är sådant att A förhåller sig till B så som B förhåller sig till summan av A och B. Formuleringen av detta förhållande, som anses ge vackra proportioner mellan höjd och längd.

Läs mer här

Mikael Nr 15
0

tack. det var lite kronglikt…

men det måste väll vara tredjedels reglen som Robert menar väll

Robert
0

Mikael, jag överlåter de tekniska termerna till broderbluff. Min tolkning av gyllene snittet och tredjedels regeln är att de är densamma. Gyllene snittet hamnar ungefär i samma korsning som tredjedels regeln. För mig känns det som om det är en benämning för samma sak.

Huvudpoängen jag vill komma åt är att deltagaren ska visa färdighet i att kunna fokusera, komponera om och sedan ta bilden.

Hälsningar

Robert

Mikael Nr 15
0

Tack det var det jag ville läsaSkrattande