Canon 350D
Jo nu är det såhär att jag funderar på att köpa mig en lite mer avancerad kamera än den jag har i dagsläget (canon ixus).
Kameran jag har fastnat för är en canon 350D, men då jag är en nybörjare och inte har någon egentlig aning om utrustning osv så behöver jag hjälp på den fronten =)
Till att börja med, är canon 350D ett bra förstaval? kom ihåg att jag är en nybörjare och planerar att lära mig konsten att fotografera med denna modell.
För det andra, vilka eventuella tillbehör är nödvändiga? Ställer mig frågandes till vilken av alla 350D man ska köpa, finns i flera prisklasser med olika objektiv osv, kom gärna med synpunkter å tips =)
Köp du ett paket med 18-55 gluggen den klarar du dig med för de första typ. fem tusen bilderna, vilket tar mellan 1 och 52 veckor beroende på…
Har du gott om pengar så köp 17-85 IS USM från början istället den är avsevärt bättre men en mycket häftigare prislapp (och betydligt högre vikt, kanske lite tung på en 350D).
Hej boaman!
Jag är själv nybörjare och köpte mig en Canon EOS 350D för någon månad sedan.
Är väldigt nöjd med den. Köpte till ett batterigrepp som ger bättre grepp om man har lite större händer. Sedan kan man också få plats med 2 batterier däri vilket ju är bra.
Sedan har jag ett CF 2gb minneskort. Objektivet är 18-55. Räcker bra så här i början men det kommer att bli fler…
Som sagt, trivs bra med kameran och jag tror inte du blir missnöjd heller….
Hälsningar
Carl
Nu skall jag nämna något som inte verkar populärt inom dom flesta foto kretsar. Titta gärna på andra märken en Canon som jämförelse. Pentax har en ingångs model DL som nu ersätts av K100D med inbyggd anti skak. Canon är snabbare och du kan ta fler bilder samtidigt men om du är amatör fotograf kommer du knappast att märka skillnad. Fördelen med pentax är att kit objektivet är bättre samt att du kan köpa begagnade relativt billigt. Alla gamla pentax objectiv, även manuella, som har bajonet fäste går att använda med digital kamera och pentax objektiven är kända för att ge bra resultat. I bland tittar man inte på objektiv kostnaden när man köper första kameran och ganska snart får man den berömda, vill ha mer objektiv sjukan.
Hälsningar
Eddie
Canon 350d har fått bäst betyg i kvalite o brus i tester för kameror runt 10000kr. flera tester desutom.
enda som igentligen är nakdel med kameran är att den är lite klent tilltagen för högerhanden.
sen att den har 1.8" skärm o inte 2.5" är inget jag bryr mig om. man fotar inte med skärmen.=)
annars en super bra kamera. Bra för nybörjare också.
skälv är jag nybörjare på Systemkamera. Har kollat på flera modeller men fastna för 350d
Jag köpte även till ett
CANON OBJEKTIV EF 75-300/4-5.6 III USM
för 2.695kr.
Får Sigma 500 blixt på fredag. den skulla vara bra.
(Bifogade bilden är tagett med mobil.)
Håller med #4 utom när det gäller tele zoomen. Till dessa så rekomenderar jag verkligen Canons IS gluggar. Jag har en 75-300 IS USM och bildstabiliseringen är fantastisk, 300mm (motsvarar 480mm på 350D/30D) och 1/60 på frihand funkar faktiskt, utan bildstbiliseringen så krävs ju ett stativ så användningsområdet ökar enormt.
jo man får Fota med Slutartider som 1/200s och snabbare. då blir dom bra för mig. Vissa kanske behöver upp mot 1/600-700s för att få skakfri bild.
Men Canon kan man köra på upp till ISO800 så då kan man få rätt bra slutartider.
i dagsljus ligger jag på ISO200->400 1/300->1300s f7.0->15.0
är rättså stadig på handen.

#5, jag sålde min IS för att jag tyckte den var för ljussvag, långsam. Det var en 17-85 mm IS. Om du ska ha en ljusstark zoom vid en brännvidd på 70-200 så får man räkna med att lägga ut över 15 kskr för det.
Hälsningar
Robert
#3: Dessutom brukar det inte bli sjusärdeles bra bilder vid seriebildstagning ändå. Den ideala bilden brukar hamna mellan två bilder på en 3bps kamera. Då är det bättre att vänta in rätt ögonblick och ta bilden. Jag var väldigt intresserad av seriebildstagning när jag gick över från analog till digital men ärligt talat är det inte ofta jag använder det och det är väldigt sällan det har kommit något väldigt bra ut av det.

#8, jag håller med. För mig har den funktionen blivit sällan använd. Precis som du försöker jag invänta ögonblicket. Exempelvis när någon snurrar runt i en dans så försöker jag fånga in då när jag har ansiktet vänd mot mig.
Hälsningar
Robert
Jag är en stolt ägare till en Nikon D50 som jag varmt rekomenderar till alla fotointresserade. Innan jag köpte kameran var jag också intresserad av en Canon EOS 350D, men efter mycket läsning, jämförelser och tips på internet ändrade jag mig. Canon har inte fått lika fin kritik som Nikon, men dem ligger ungefär på samma nivå. Men jag tror allt handlar om smak.
http://digitalfoto.fpgroup.se/kameratester/200510%20Canon%20EOS%20350D.pdf
Ahhh, en Nikonist. Det är alltid lika vackert! ;-)
Absolut! :D
Fotohandlare borta vid mig snackar bara Nikon. Tror bara han kan säga Nikon. hehe
#4 Lunatics
Vad kan man göra med ett CANON OBJEKTIV EF 75-300/4-5.6 III USM som du köpte till din Canon som man inte kan göra med ett 18-55? Blir lite förvirrad av alla olika objektivformat. Vad behöver man. vad är onödigt?
Är ju inte ute efter att bli proffs utan mest för att lägga in bilder på vår hemsida…
Min försäljare på Expert vill ju förstås sälja det dyraste han har men man vill ju inte köpa en Ferrari om man nöjer sig med en Volvo! :-)
Behöver man ett vidvinkelobjektiv också tro?
Kommer mest att fotografera stadsbilder och naturbilder. Kanske något objektiv som man kan ta närbilder på smådjur och blommor med. Tar du något bra tips? Tacksam för alla råd…
Sverigesurfaren >> Är nybörjare skälv, iallfall i Systemkamera världen.
Men ska man man ta Naturbilder..m.m Så är en stor zoom ganska bra du får skarpa bilder på det du fotar och det bakom blir suddigt. Man kan få det ganska mycke suddigt i bakrunden om man fotar på hyffsat nära håll typ 1-2m-->16-16m.
Sen kommer man nära objektet man ska fota också.
Fotar man i 300mm med Canon så motsvarar det 480mm.
Vidvinkel är bra om man tar mycke kort inomhus man får med ganska mycke.
@Lunatics
Tack för informationen. Så ett 75-300 är vad man ska köpa då. Inomhus blir det nog inte så mycket taget…
#14: Naturbilder kan ju också innebära vyer och då är det bra med en vidvinkel…

#16, ett ljusstarkt, snabbt 75-300 kostar en himla massa pengar. Om du vill ha mycket för pengarna som täcker det du kanske är ute efter så skulle jag kika på ett macro objektiv i brännvidden 60-110 mm, ett ljusstarkt, dvs största bländare på min 2.8 eller gärna lägre.
Med objektivet kan du ta porträtt och bra makrobilder, har du fast brännvidd så har du något som är litet och lätt.
Hälsningar
Robert
#18 Han kommer mest att ta stadsbilder och naturbilder skrev han tidigare, då känns det lite fel att rekommendera ett objektiv för bra porträtt och makrobilder - eller tänker jag fel? 
mvh Martin
Ja, alltså porträtt kommer nog lite senare för min del. Det jag är ute efter är typ: Jag har rådjur utanför min gård, ca 300 meter bort. Jag skulle ju gärna vilja ta ett kort på dem från gården utan att skrämma dem och utan att de bara ser ut som små prickar på bilden. Blir det bra med ett CANON OBJEKTIV EF 75-300 då?
Hur mycket kostar det ca? 2 till 3000 kronor kan det ju vara värt att få ett fint kort på "mina" råddjur.
Är det bra med ett vidvinkelobjektiv också kanske om man ska ta bilder på skog?
Tack för alla tips här. Behöver en gröngöling som jag. På tal om gröngöling ja. Skulle ju gärna vilja plåta lite pjoddar också. Blir det bra med ett CANON OBJEKTIV EF 75-300 då också?
/Carl

ett mycket prisvärt telezoom är detta 70-300mm
inte den ljusstarkaste men mycket bra bildkvalitet för pengarna + den har macro

#20, 300 mm längre bort, hm. Titta vad fotograferna har för objektiv runt en fotobollsplan. För att det ska synas något ordentligt i bild så tippar jag att du får gå upp till 600 mm + stativ. Kika på Fotosidan.se och sök bilder där, kolla vad naturfotograferna har använt för objektiv, titta på vad proffsen använder och jämför det med amatörbilder.
Hälsningar
Robert
Sverigesurfaren >> Jag ville också kunna fota på lite avstånd och med 75-300mm zoomen på Canon 350D får du i 300mm zoom ->480mm Kameran förstorar 1.6gånger i kameran rätta mig om jag har fel =).
Optiken med USM är lite snabbare på att fokusera
Så den kan man få ganska nära kort på långt håll.
Vidvinkel duger Canons Orginal 18-55mm som följde med för mig =)
Mitt Canon Objektiv Ef 75-300/4-5,6 III Usm 2695kr
Finns även utan USM Canon Objektiv Ef 75-300/4-5,6 III Kostar 2195kr
Med bild stabilisator Canon Objektiv Ef 70-300/4-5,6 Is Usm new kostar 5795kr

Tack Lunatics för detaljbilderna, det hjälper nog.
Hälsningar
Robert
#21, #22, #23
Tack för era råd och tips!
/Carl