Pentax
Hej alla ni som kör med pentax, jag är lite nyfiken på vad ni har för optik till kameran, har nyss fått hem Kd20 och vill veta lite om just eran optik.Mvh/ Mandrakonian.

Hellu,
Jag har en Pentax k100d Super + 18-55 (kitobjektivet) och jag tycker att det funkar superbra! :)
Som gammal Pentax ägare var skall jag börja. Jag har kitobjektivet vilket är hyffsat. Sedan har jag ett par F-objektiv som är mycket bra för priset som jag fick dom för. F70-210 4-5,6 som är ett mycket bra zoom samt F35-70 3,5-4,5 vilket också är ett skarpt och fint objektiv.
Eftersom jag kör mycket inomhus har jag 3st manuella 55mm 1,4, 50mm 1,7 28mm 2.8 och ett Tokina 135mm 2,8. Jag har inga problem med manuell fokus men det är kanske för att jag har fotat manuellt i över 30 år.
Sedan har jag provat en del och dessa rekommenderar jag. DA 40 2,8 ltd, DA 70 2,8 ltd och FA77 1.8 ltd. Dessa har fantastisk bra optik. Som du ser gillar jag fasta objektiv men det finns också många bra nya zoom. Jag vet att D50-200 anses bra och sedan kan du logga in på http://www.pentaxforums.com där det finns en review del med alla objektiv. Lycka till med den nya kameran. Jag har hört mycket bra om den men inte provat den ännu.
MVH
Eddie

Jag har:
18-55mm - En inte allt för bra glugg
200mm f/4 Pentax SMC orginal - Grymt bra glugg!
90mm macro Tamron f/2,8 - Mycket bra (favorit)
400 vivitar f/6,1 - Ganska bra
sen har jag tillgång till min morfars äldre optik som är riktigt bra, och tung så man får lite känsla.