Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 652 ggr
Lozzan
0

Pentax K200D eller K10D?

Ja, då var det snart dags för mig att köpa min första digitala systemkamera. Har funderat på det länge eftersom jag inte tycker att min komaktkamera räcker till längre. Har tittat en hel del på Pentax K10D och hade så gott som bestämt mig för den när de lanserade K200D som även den verkar vara en bra kamera… Så nu har jag beslutsångest. K200D'n verkar ha tagit efter en hel del bra saker från K10D'n (bla. väderskyddat hus som är en av de största anledningarna till att jag kollade lite extra på Pentax kameror från början) men är kanske inte fullt så vass som den andra. Vad är tex. nackdelarna med AA-batterier? Priset är ju lägre vilket också är en fördel.
Någon som har erfarenhet av någon eller båda de här kamerorna?

Jalking
0

Jag var precis i din situation. Hade nästan bestämt mig för en K10D pga vädertätning, antishake i huset mm. Sneglade samtidigt lite på K100D Super för den såg lite behändigare, mer lätthanterlig och lite mer nybörjarvänlig ut. Samtidigt kändes den lite föråldrad…. Ville fundera ett tag till, och medan jag gjorde det började tidningarna visa kommande Pentax. Jag bestämde mig direkt när jag läste om K200D och köpte en med 18-55 kitobjektiv så fort den gick att få tag på.

Jag är nog egentligen inte rätt person att recensera kameran eftersom det är min första systemkamera. Jag har helt enkelt inget att jämföra med. Men jag är iaf väldigt nöjd så här långt. Kameran känns rejält byggd, den verkar inte omöjlig att lära sig att hantera och den leverarar foton redan med mitt amatörmässiga handhavande som min gamla superzoom inte kom i närheten av.
AA-batterierna känns inte som någon jättestor nackdel. De medföljande litiumbatterierna visar fortfarande full kapacitet trots en hel del provfotande, så de verkar räcka ett bra tag.  Dessutom har jag sedan tidigare ganska gott om laddbara AA och lflra laddare. En fördel med AA är ju att man kan köpa batterier nästan var som helst om man har glömt att ta med sig laddade.

Ruterdam
0

Jag har en Pentax k100d super som jag är jätte nöjd med. Det enda dåliga med den är att den har AA batterier, så dom håller inte lika länge ;/

[mingdie]
0

K10D är en högre spec kamera men det beror på var du är ute efter med din fotografering. Kommer du att kunna utnyttja alla fördelarna med en K10D. K200D kommer att räcka länge och är en fin kamera. Batterier är inga problem om du använder tex Sanyo Eneloop uppladdningsbara batterier. Jag får ut ungefär 7-800 foton på en laddning.

#2 Se mitt svar ovan om batterier. Sanyo Eneloop är bra på flera sätt. Du räcker längre och dom förlorar inte sin laddning om du inte använder dom på ett tag. Om du lämnar dom ett år så har du fortfarande 80% av laddningen kvar.