Skillnad?
Vad är det för skillnad mellan "kvalitet: fine" och "normal" (tror jag det heter)? på kameran då..
Hade förrut normal, men har börjat med fine. det enda jag märkt är att "fine"-bilderna tar större plats på minneskortet. Jag har inte lagt märke till någon finare/bättre kvalitet..
Är det något annat som skiljer de åt?
Skillnaden är att komprimeringen inte är lika hård i fine, vilket som du redan har märkt gör filerna lite större.
Om man ser skillnaden eller inte beror lite på motivet. Jpeg-komprimering ger alltid förlust av bilddata, och de olika inställningarna påverkar främst hur jämnt avtagande gradationer representeras. Med fine blir det fler "trappsteg" än med normal, och skillnaden kan ibland skönjas på stora ytor, till exempel himlen.
Ju fler detaljer bilden har, ju mindre märks den skillnaden, den gäller främst ytor som är ganska jämna, och i synnerhet när färgen är jämn.
För att visualisera effekten är det enklast att ta en bild som har relativt jämn gradation i flera ytor och spara i olika mycket komprimering i jpeg ända ner till mycket låg kvalitet. Då ser man tydligt vilken egenskap som förändras vid större komprimering. Skillnaden mellan fine och normal i en kamera brukar vara som mellan ett par av de högsta värdena för kvalitet i bildbehandlingsprogrammet, exempelvis 80 och 100 om värdena är angivna från 0 till 100. Vid mycket låga värden på kvalité kommer det också att finnas skuggbilder vid konturer.
Och i många bilder kommer du inte att se skillnaden mellan fine och normal, men när du någon gång råkar ut för att den syns kommer du kanske inte att gilla det. Lagringsutrymme är billigt nu, så det kanske inte är så stor idé att försöka spara plats genom att minska kvalitén.

Jag använder fine för att det "låter" bättre.