Bildstabilator
Hej!
Ska köpa en kamera, men jag har hittat flera varianter av bildstabilator.
Vad är det för skillnad på optisk, digital och dubbel stabilisator?
De i butikerna verkar inte heller veta något, fick till svar när jag frågade om dubbell bildstabilator, att den var väl dubbel så bra!
Tuppamaros
Egentligen behöver man kanske inte bry sig om vilken teknisk lösning som är vald för bildstabilisering. Det viktiga är så klart hur bra den fungerar.
Optisk bildstabilisator betyder att optiken på något sätt förändras för att hålla kvar bilden på samma ställe på bildchipet när man skakar kameran.
Digital bildstabilisering betyder att optiken är fast men att ett program körs i kameran som låter bilden hoppa på chipet men hämtar bilddata för respektive punkter från olika ställen så att slutresultatet ska bli en skarp bild. Digital bildstabilisering kan (teoretiskt) kompensera större skakrörelser än optisk.
Dubbel; ja här får jag gissa… kanske är det att båda systemen används. Och dubbelt så bra behöver det inte bli, man har ju också båda systemens nackdelar.
Och som sagt, vilket det är spelar kanske mindre roll, men hur bra det funkar.
Teoretiskt har optisk bildstabilisering en liten fördel i att bilden ligger kvar på samma ställe på chipet, men i praktiken måste ju kameran skaka för att systemet alls ska fungera. Det är ett mekaniskt system som skakar någon lins i objektivet, och mekaniska system har alltid svagheter.
Digital bildstabilisering har inga rörliga delar och kan vara mer funktionssäkert i längden, men eftersom bilden inte fångas av samma pixlar kan hela upplösningen hos bildchipet inte utnyttjas.
Teoretiskt får man oavsett system skarpare bilder när kameran är helt fixerad och bildstabiliseringen är avstängd. Bildstabiliseringen har en liten hysteres, och för att den ska reagera tillräckligt fort "skakar" systemet hela tiden bilden lite grann, även när kameran sitter fast.
I praktiken är det bara resultatet som räknas, och om du vill veta hur väl en kamera uppför sig kan du läsa recensionerna i facktidningarna. Där brukar journalisterna presentera sina bedömningar, och det finns många bilder att hämta på nätet från de olika kameramodellerna.
Jag tycker att du skall fundera över om du vill ha objektiv som är stabiliserade eller om du vill ha tekniken i huset. Finns den i huset, typ Olympus, Pentax mfl så blir alla objektiv du sätter på den stabiliserade. Finns den i objektivet måste du köpa, just det stabiliserade objektiv, typ Canon, Leica/Panasonic mfl. Nu tvistar de lärde vilket som är bäst och troligen är stabiliserade linser något bättre än stabiliserade hus då tekniken för varje objektiv är optimerad för just det objektivet, men fördelen med att alla dina gamla ostabiliserade linser blir stabiliserade tycker jag överväger, men det är jag det och jag har ingen bildstabilisering själv, men nästa hus…
mvh/gurin
Hej!
Tack för svaren!
Anledningen att jag vill ha bildstabilator, är att jag har "testat" tre olika kameror.(Det var inte planerat.)
De två första fungera utmärkt, jag fick inga Oskarpa bilder? när jag zoomade, så jag antar att de hade bildstabilator. För när jag använde den senaste så gick det inte att använda zoomen,
eftersom händerna skakade för mycket (Det blir så när man blir äldre.) På den "gamla goda tiden" höll man kameran intill kroppen vilket gjorde det lättare att hålla kameran still. På det viset saknar jag de gamla kamerarna.
Tuppamaros
Tuppamaros, det blir till att ta till hjälpmedel. Jag är väl kanske inte helt ung själv…
Det finns ett otal knep för att kunna hålla kameran stilla, men att linserna hoppar inne i kameran för att kompensera skakning är naturligtvis bra. Jag har en kamera med stabilisator, min förra hade det inte. Jag lyckades ta skarpa bilder också med den som inte hade, till och med på långa slutartider.
Hjälpmedlet som jag oftast använde var en liten boll fylld med plastkulor som formar sig efter det man håller den mot. Jag trycker kameran mot bollen med något stöd bakom, en dörr, ett hörn, en stol, en staketstolpe eller strängt taget vad som helst som är stadigt. Sedan kan jag ta med tider upp till några sekunder utan att kameran skakar.
Ett annat hjälpmedel är att man har ett snöre eller kameraremmen för att stabilisera kameran. Fäst snöret i livremmen till exempel och sträck det mot kameran. Inte lika bra som ett stativ, men det dämpar skakningen. Det är ganska bra att använda ett sådant hjälpmedel även när kameran har bildstabilisator.
Och så det självklara, stativ. Om du har ett objektiv med lång brännvidd, som långzoomarna på tio gånger eller mer, då måste du precis som förr använda stativ eller ett mycket bra stöd för att inte skaka kameran. Det gäller också kameror som har stabilisator. Min boll kan funka också om stödet är tillräckligt bra. Ibland använder jag självutlösaren i stället för att hålla i kameran.
Jag ser det inte som självklart att det skulle gälla en systemkamera; det finns många kompaktkameror med bildstabilisator, både med optisk och med digital. Främst när det gäller långa brännvidder kan den vara viktig, men det är värt att tänka på att man inte borde använda de längsta brännvidderna på helt fri hand.
Jag har ett litet bordsstativ också, som jag ibland använder för att stöda mot bröstet. Det ger ganska bra stabilitet jämfört med att bara hålla kameran med händerna.
Och så finns ju Gorillapod och enbensstativ.
Och du kan fortfarande hålla kameran som man gjorde förr om du har en kamera med optisk sökare. Samma gäller så klart spegelreflexkameror.
Hej Cocuyo!
Tackar för dina tips!
Kan du tipsa mig, var du fick tag på material för bollen och bollen? Antar att det måste vara en tygboll av något slag.
Enbenstativ verkar bra också. Undrar om den är kraftig nog för att användas som stödkäpp. Det vore bra för eventuellt framtida behov.
Tuppamaros
Jag har gjort egna "bean bags" av en liten bit tyg och lite ris. Man viker en tygbit och syr ihop ett par sidor, möjligen hälften av den sista också. Sedan vänder man påsen ut och in och fyller med ris, inte sprängfull, utan lite slapp. Så syr man ihop öppningen som blev kvar och så har man en "bean bag", ett av de mer praktiska fotohjälpmedlen.
Den som jag använder nu är en liten fotbollsliknande boll fylld med plastkulor som delades ut som reklam för Adidas för en tid sedan. Den är ganska liten, går bra ner i fickan, men funkar kanske inte för lite större kameror. Jag använder en kompaktkamera. Jag har sett att det finns liknande bollar att köpa i en del leksaksaffärer. Jag tror att dom används att jonglera med.
Ibland placerar jag kameran på bollen och använder självutlösaren för att få helt skakfri utlösning.
Hej Cocuyo!
Tack för tipsen
Tuppamaros