Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1016 ggr
broderbluff
0

Batteri

Jag köpte 2st batterier till min 30D för 130kr får båda, jag tyckte det var ett kap så jag slog till direkt. Hur många reservbatterier har ni? och använder någon batterigrepp ?

bjorsa
0

Kör med aa batterier till min kamera och då enkla billiga från biltema + några från en gammal trådlös telefon men dom fungerar att ladda så dom får gå ett tag till har oxå 4 st aa batterier från min fd kamera å dom batterierna är från 2000 å fungerar fortfarande så totallt 12 st batterier som jag växlar runt med å batteriladdaren sitter ofta i väggen med 4 st i ,kameran tar 4 st så 8 i reserv.

mvh/bjorsa

Robert
0

Batterigrepp känns som en tung onödig sak. Hellre byter jag batterier än har mer tyngd till kameran. Jag har lärt mig att slå blixtar lite höger, vänster, ner och upp och då håller jag kameran med ena handen och blixten i den andra. Med mina tunna handleder så blir börjar det verka efter ett tag.

Billigt med batterierna.

Hälsningar

Robert

broderbluff
0

#1, hoppsan en massa aa batterier, med min gamla kamera så hade jag 8 laddbara aa, 4 i kameran och 4 reserv.

#2 jo, jag tror också det blir bekvämare utan batterigrepp underlånga foto turer. Hur många bilder kan du ta med din 5D på en laddning?

Robert
0

#3, det har blivit 500-1000 bilder på en laddning.

Hälsningar

Robert

[mingdie]
0

Har tur som använder AA. Kan köpa bra 2700 mAh NiMH för 12 kr styck och normalt har jag 4st i kameran, 4 på laddning och 4 i kameraväskan.

Eddie

broderbluff
0

#4 det är ju en hel del bilder.

#5 det som är smidigast med aa är ju att man kan köpa dem var som helst.

Horsegirl
0

Jag ska ha 4 A-baterier i min kamera, därför  har jag 8 laddningsbara. Och de räcker gott och väl mycket LÄNGE :P

Limpan4all
0

Till #1 Li-jon batterier kan vara billiga eller dyra trots ett lågt inköpspris. Tyvärr så har alla Li-jon batterier ett "bäst föredatum" i praktiken, tre år efter dom är tillverkade så har kapaciteten sjunkit avsevärt kanske ända ned till 50%. Så dina 130:- kan vara jättebilligt eller för mycket beroende på batteriernas tillverkningsdatum. Att det inte är orginal Canon BP-511A (7,4V á 1390mA) är jag rätt övertygad om.

Nåväl, jag har ett reservbatteri och orginalbatteriet. Dessa ger mig drygt 2000 bilder (med ca 25% blixtbilder) innan jag måste hitta ström till laddaren och 2000 bilder är ju rätt mycket…

Men med mitt nya 8GB CF (torde det bli uppåt 4000 JPG bilder innan fullt CF) så nu kan det nog vara på sin plats att skaffa några extrabatterier ytterligare.

Robert
0

#8, vet du om det är samma typ utav batteri på original batterier som pirat till ex en Canon SLR kamera?

Hälsningar

Robert

Limpan4all
0

Jag skulle kunna tänka mig att de billiga piratbatterierna saknar skyddselektroniken som förhindrar alltför stor urladdning eller alltför mycket laddning (ett litet kretskort med komponenter). Jag har jobbat lite med mobiltelefonbatterier och har sett att där saknar "no-name no-brand" batterier denna mycket viktiga skyddskomponent.

Antagligen så är själva battericellerna desamma men kan vara bortsorterade (pga att dom ej uppfyller någon specifikationspunkt) och därefter sålda till mindre nogräknade batteripacks tillverkare (så görs med mobiltelefonbatterier).  

Än så länge har jag inte sett några 1390mA piratbatterier men det finns säkert. Därimot är jag övertygad om att för billiga batterier har passerat "bäst före datum" och någon vill bli av med dom i tid eller har någon annan defekt.

Men att orginalbatterierna är onödigt dyra det är ju en känd sanning.

Så vad är då rätt pris för ett BP-511 batteri av rimlig kvalitet, under 250:-/st så skulle jag kolla mycket noga, sen kan man ju alltid köpa ett eller några och testa (gärna ta isär och se hur dom är uppbyggda internt) om dom är bra och seriösa kan man ju handla flera sen. Samt förståss meddela oss andra…

broderbluff
0

precis vad jag tänkt göra ^^

man kan köpa dem på www.kaffebrus.com 199kr för 2st

Limpan4all
0

Nu har jag beställt 2st BP-511 kopior av dom. Planerar att ta isär och verifiera prestanda på ett av dom via min batterianalysutrustning. Återkommer med mera information.

Sverigesurfaren
0

Använder batterigrepp till min Canon EOS 350D. Kameran är ju relativt liten så det känns mycket stadigare med batterigreppet. Får också plats 2 batteri…

Robert
0

#12, hemskt snällt om du ville dela med dig utav den informationen. Ämnet är inget som jag tidigare har reflekterat över, men kan bli väldigt intressant (läs, förbannad) den dagen man står där utan ström trots att man tidigare har laddat sina batterier under dagen.

Hälsningar

Robert

Limpan4all
0

Jag har just insett en nackdel med 350D som jag inte insett tidigare. Den använder ju NB-2L istället för BP-511A som sina större syskon… Detta medför att 350D bara klarar ca hälften så många bilder per laddning som t.ex 20D osv.

En fråga till Robert. På Canons siter så står det att 20D klarar ca 1000 bilder per laddning medans 30D bara klarar ca 750 bilder stämmer det i praktiken?

Robert
0

#15, jag har inte testat hur många bilder min 20D. Hur många bilder en laddning klarar av beror mycket på hur du använder zoomen med, fokuseringen, hur du fokuserar, hur ofta du använder displayen bak osv. Jag lyckades med att köra slut på ett batteri rätt snabbt när jag använde AI-servo med kontinuerlig bildtagning. I samband med det så kan jag tänka mig att ett batterigrepp är bra att ha.

Nu nästa gång jag shoppar kameraprylar så hade jag tänkt köpa Quantums batteripack. Med den kan jag koppla batteriet till blixt och kamera. Med packet slipper jag den extra vikt som batteripaketet ger. Quantums batteri har jag fastspänt på bältet. Nu får jag spara ihop till köpet för paketet kostar c:a 9 000 kr.

Hälsningar

Robert

Limpan4all
0

Att 20D klarar typ 1000 bilder vet jag. En av mina första fototillfällen med den var på en fest och då tog jag 970 bilder (alla med blixt) och det fanns fortfarande kräm kvar i batteriet inte mycket men minneskortet var fullt så då var det slutfotograferat.

Jag funderar på att göra en liknande körning med 30D och se om det skiljer. Jag bara undrade om du hade kört slut på en fulladad batteripack och redan visste så jag slapp…

Limpan4all
0

Nu har jag beställt fyra batterier ytterligare (och en laddare) från olika leverantörer så att jag kan testa. Är det någon som har ett utslitet orginal Canon BP-511 batteri för att demontera och använda som jämförelsematerial?

Robert
0

#18, spännande, den testen ser jag fram emot. Nu har jag inget batteri att bidra med.

Hälsningar

Robert