EOS 40D eller 55-250/4-5.6 IS USM?
Hejsan :)
Skulle inte sitta fel med lite råd kring mitt kamera- och objektivsparande. Jag sparar till 2 större fotoprylar 1, Canon EOS 40D och 2, Canon EF-S 55-250/4-5.6 IS. För tillfället fotar jag med EOS 350D (min pappas) och det funker utmärkt. En 40D får man väl för 9-9500 kr och objektivet kostar ca 2500 kr. Jag har råd med objektivet för tillfället och då blir fotomöjligheterna ganska mycket större, då de andra objektiven är Tamron 90/2,8 samt Canon EF-S 17-85/4-5.6 IS USM :)
Samtidigt vill jag ha en egen kamera innan sommaren då jag inte alltid kan ha pappas kamera när jag vill. Kameran kommer jag kunna spara ihop till och köpa i juli, skulle jag tro. Ska jag köpa objektivet och köpa kameran i höst eller spara till kameran?
Själv har jag beslutsångest :)
/Felicia
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Köp kameran först, det är ju som du säger - du kommer kanske inte alltid ha tillgång till kameran, då det inte är din. Och är det inte skönare med en alldeles egen kamera? :P
Varför inte en Canon 450D så får du råd med objektiv också. Fråga dig själv vad 40D har över 450D som du behöver i ditt fotande.
Det är nog bara liveview som skiljer dem imellan, jag har en 40d men en 450 är precis lika bra.
Objektivet skulle jag inte satsa på, finns bättre än den!
dessutom får du nog inget 40d hus under 10490:-
nu har dom ju cashback på canon innebär att du får 1400:- spänn tillbaka på ett 40d köp! det är ett 8gigs 300 speed cf-kort du sparar in där..

Läst en del på nätet att objektivet du nämner inte funkar så bra på 350D utan är mer anpassat för 400D.
Tack för svaren ;) Nu har jag fått lite mer att tänka på.
#1 Javisst, du har så rätt så :)
#2 Okej, ja, varför inte? Ska kika lite mer på det. Har gillat 40D sedan den kom ut, har alltid velat ha den. Men om det inte skiljer så mycket mellan EOS 450D och den så vore det verkligen ett alternativ.
#3 Jaså, okej :) Okej, behöver ett objektiv med bildstabilisering, ca 55-250 mm, för att fota sport och fåglar bl.a i inte alltför göh prisklass. DigitalFoto för alla rekommenderade det, så därför funderar jag på det. Vad finns det för andra? Men då gäller väl cashback på 450D också?
#4 Okej, men då funkar det väl bra på 450D också?
Mvh Felicia

Håller med Senna :)

#5 Ja objektivet är släppt efter att 400D lanserades så det är anpassat för 400D och efterföljare.

#7 Förstår inte varför det inte skulle funka på en 350D eftersom det är samma fattning.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#7 Det objektivet fungerar bra på 350D. Goggla det så hittar du massor av fina foton tagna med det objektivet och 350D.

Det var någon av de stora fotosajterna som skrev om att det var en del problem att få 350D att fokusera med detta objektiv.
Om det är rätt eller fel vet inte jag men DP Review och liknande sajter sätter jag rätt stor tilltro till.
Har själv en 350D och valde att avstå det alternativet.
Idag fick jag det nya numret av DigitalFoto för alla :)
Det finns ett test med Teleobjektiv där följande objektiv till Canon testades; Canon EF-S 55-250/4-5.6 IS, Canon EF 70-300/4-5.6 IS USM, Sigma 135-400/4.5-5.6 APO DG samt Tamron AF 28-300/3.5-6.3 XR Di VC. Tamron vann testet, följt av Canon EF, Canon EF-S och Sigma på sista plats… Så jag överväger nästan till att spara till ett Tamron istället, även om det är betydligt dyrare (ska kika lite på de begagnade i fint skick) ;)
Ang. Canon EF-S 55-250 så står det _"Objektivet är mest välbalanserat ihop med de minsta EOS-kamerorna, och känns för litet och lätt på exempelvis EOS 40D"
_Turligt nog finns även en systemkameraguide med (!) där "representanterna" från Canon är just EOS 40D och EOS 450D! Dock står det inte så mycket mer än att 40D är lyxkameran och 450D är budgetkameran. I nr 5 2008 står det dessutom att EOS 450D har Live view…
Jag har kollat lite på bl.a. prisjakt på skillnader (förutom priset då 40D kostar ca 2500 kr mer), de största verkar vara att 40D har:
- allväderskydd,
- chassimaterial i aluminium-magnesium istället för plast,
- slutartiden på 30-0,000125s istället för 30-0,00025s som på EOS 450D
- CF kort istället för SD (vad spelar det för roll?),
- 6,5 bilder/s - 450D tar 3,5 bilder/s
Mvh Felicia

40D har också liveview.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#12 Ja, det vet jag, men i #3 så står det "det är nog bara liveview som skiljer dem imellan"…
Mvh Felicia
Är det någon av dom skillnaderna som är viktig för dig? Är det värt så mycket mer pengar.
#14 Det är det jag funderar på.. Det skulle isf vara antal bilder/s.. Jag fotar ju mest hästsport..
Mvh Felicia
Kollade min lilla ekonimi, får jag sommarjobbet jag sökt har jag råd med EOS 40D utan tvivel :)
Mvh Felicia