Frysa en vattendroppe...

Frysa en vattendroppe kan du också göra nu eftera att ha läst denna nyutlagda artikel:
---> Läs "Frysa en vattendroppe"!
Lägg gärna dina kommentarer här nedan och ditt resultat i projektet att frysa en vattendroppe!
Hälsningar
Robert

dahlström, härligt jobbat - mycket bra bild och skärpan sitter klockrent.
Jag ser att du har ljuskällan bakom mot kameran. Kan du berätta lite mer hur bilden blev till, vilken slutartid och bländare har du använt?
Hälsningar
Robert

Ljuskällan är spotlights över diskbänken (fast monterade)
kollade infon om bilden F3,3, 1/1600 sec, ISO-200
Svårt att fota vatten sådär, så om någon försöker och sen att det bara blir sudd…. SLUTA INTE det är bara o smattra bilder… när man minst anar det så finns det där och det blir fint!
#2 En jättefin bild! Vilken färg och vilken häftig form det blev. Tänker lite på filmen "Avgrunden"
Jag har inte alla dom här tillbehören men ska försöka få till någon endå en vacker dag.
Fick tips om att ta vattendrppsbilder med pipett som man drppar ner i en glasskål. Om du har möjlighet så ställ blixten bortanför objektet bakpm en vit Ikea skärbräda, ni vet de där som är ca 5mm tjocka och mjölkvita. Har inte provat själv men sett väldigt bra resultat. Prova även med att droppa karamellfärg i vatten, väldigt läckra effekter.

mihe, det viktigaste är en kamera och en handhållen blixt. För dahlstrom räckte det med en spotlight och snabb slutartid.
#7, jag hade en OmniBounce på blixten, lättare att sätta på blixten än en skärbräda.
Hälsningar
Robert
Underbart foto, precis exakt rätt tajming, hur många foto tog du under den kvällen innan du hunnit hitta "the one"?

#9, Det blev ett 30-tal.
Robert
Jag körde en slutartid på 1/4000 med en Sigma EF-500 DG Super som klarar av att synka i den hastigheten….ett resultat blev så här.
http://bilder.zpookey.com/pyssel/gettingthere.jpg
Och ett annat resultat blev så här…
http://bilder.zpookey.com/pyssel/floating.jpg
Och ett tredje blev så här…
http://bilder.zpookey.com/pyssel/bubble.jpg
Den sista är en luftbubbla precis innan den ska bryta ytan.
Forts…
Blixten är monterad på kameran om någon undrar.
För att ta droppfoton så tipsar jag om att man tar bilden EFTER att droppen träffat ytan…för då är chansen större att man fryser en "efterdroppe" i luften istället för att få en "vattenstrut".
Hoppas att ni fattar vad jag menar med mina konstig ord :)

#11 Fina droppbilder
mvh/bjorsa

Härligt jobbat och tack för tipset!
Robert

#15, mycket bra. Har du använt blixt i bilden?
Robert
#16, japp. Det var så mörkt.. :)
Robert: Först och främst häftiga bilder, och nu kommer mina helger bli mycket billigare då du fixa ett nytt lördags nöje istället för att springa på krogen :P

#18, kul att du gillade bidraget och välkommen hit till Foto!
Det går ju att frysa öldroppar också. Jag har ännu inte provat det men jag skulle nog inte låta några droppar gå till spillo i en vask, mer i ett ölglas. Prova det!
Hälsningar
Robert
#19, Tackar tackar.
Nej dom ska man hantera sparsamt, men helt klart värt att pröva i ett glas då!
Mvh Tobbe Sandmark

#21 den var läcker har du mixtrat med den efteråt i photoshop eller blev den sådär när du fotade ?
Fin keramik du gör .
mvh/bjorsa

Hejsan Bjorsa!
Tack för berömmet! Ärligt talat så har jag bara skärpt den lite i photoshop. Jag glömde helt enkelt att ta bort Ajaxflaskan innan jag fotade… men jag tyckte att det blev ganska bra.
Jag har sett en tjej som har mixtrat med att få bilder i droppen. Jag har provat detta också och ställt ett foto upp och ner bakom droppen (eftersom fotot annars blir upp och ner i droppen) men det är inte så lätt att lyckas med. Men en vacker dag ska jag klara det. Det är bara att kämpa på. 
//Ulle
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

#21, helt underbart, härligt jobbat och tack för ditt bidrag.
Välkommen Ulle!
Robert

26, 27 jag höll på i ett par timmar för att få fram rätt vattendroppe. Det är bara att prova sig fram.
Häslningar
Robert
#29 Klockren tolkning!
mvh Martin

Det här är min bästa bild på vatten droppe som plumsar ner i vattnet. hade en slutartid på 1/40 sekund tyckte det var konstigt att den inte fick rörelseoskärpa. jag tog bilden i en blå plast skål, det gula är lysrör som blev förvrängda när droppen landade. Solen gjorde jag i paint shop pro 8 vet inte om den blev så bra//mikael

#31, läckert, gillar ljuset som strilar ned från höger i bild.
Bra jobbat!
Robert

tackar, tackar sen ska jag testa med kortare slutartidoch ta en ny bild, om den blir bra kommer jag att lägga ut den på sidan