Hur vinklar du kameran?
Jag har upptäckt att jag alltid vinklar kameran i konstiga positioner. Oftast lutar jag kameran åt det håll huvudet den personen lutar sitt, eller så använder jag personens armar som linjal för min lutning. Är det menat att en bakgrund ska ligga med så använder jag oftast väggar eller andra raka linjer i bakgrunden som linjal som ska bestämma villken lutning jag ska ha med kameran. Det blir alltid lite roligare fotografier då. :-)
Min bakgrund brukar se sne ut medans personen är rak. Detta beror på att jag vrider mitt eget huvud och ställer mig i en position som liknar personen jag fotograferar.
Jag har bifogat ett exempel på det.
Hur gör ni när ni bestämmer er lutning på kameran? Använder ni någonting specielt som linjal eller lutar ni bara efter egen kännsla?
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Jag tiltar kameran mot den del av kroppen som är högre upp.
Tjusig bild i #0, fungerar väldigt bra med din tilt.
Hälsningar
Robert
Jag brukar tilta kameran av flera olika skäl
När jag fotograferar cross så vrider jag den ibland för att en backe skall se ut som ett stup. Det ger lustiga effekter om det inte finns några träd i bakgrunden.
Annars brukar jag luta kameran för att få med så mycket som möjligt i bilden. Bra jobbat i #0. Där tänkte jag inte ens på att det var tilt.

Bra ämne, jag är nästan färdig med en bok om Glamour Photography och där har fotografen tiltat kameran rätt kraftigt, nästan så att hela havet skulle kunna rinna ut ur bild, men med modellen på sandstranden så fungerar den kraftiga tilten väldigt bra. Det gäller att tilta med smak.
Hälsningar
Robert