Det här med copyright...
vad är det som gäller?
Jag skickade in en bild förra året på en kull kaninungar, till Kaninföreningens tidning. Men dom tog inte med den.
Men, så när 2007 uppfödarregister kommer ut, så är min bild på framsidan!! Inte fan hade dom frågat, och inte någonstans fanns mitt namn med.
Jag blev riktigt arg, får dom göra så? Måste man iaf inte skriva vem som har fotat?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Det normala är naturligtvis att man dels frågar, dels skriver ut vem som har tagit bilden, och så klart att man kommer överens om priset och hur många gånger eller i vilket sammanhang bilden får användas (vare sig fotografen låter dom trycka utan att betala eller annars).
Det är inte tillåtet att göra som dom har gjort. Du kan bråka via rättsliga instanser eller ta kontakt och försöka få till stånd en överenskommelse. Du kan helt enkelt bara skicka en räkning, där du anger villkoren för eventuell framtida användning.
Det finns säkert andra här som är mer haj på priser än jag, det finns en prislista för sådant här (inte så att man absolut måste följa den, men den ger bra riktvärden).
Och det är kutym i branschen - både fotografer och tidningar eller andra tryckta alster - att fotografens namn sätts ut om inte annat har överenskommits. Bara i reklam brukar man avstå från byline.