Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 418 ggr
[Fibbe]
0

Byta från k100d till k10d?

Tror ni att det lönar sig? Ja menar objektiv har jag och en k10 kostar bara 5500! Eller ja man måste ha en ny mattskiva för att den ska kunna exponera med gammal optik så 5800:-…

Är det något att fundera på? Jag väger mellan att byta till k200 men k10 verkar vara en robustare kamera med "riktiga" batterier osv… 

Vad skulle du ha gjort?

Patrik
0

Men den kameran du har hittat är ett demo ex… 5829 på prisjakt…

Men k200 är ju "bara" en uppdatering av den du har. Satsa på en K20 eller K10.

/ Patrik

[Fibbe]
0

Jo men via import så får man den för 5500…

Nu har min k100d pajjat också så jag vet inte om jag ska laga den eller köpa en k10 direkt …

fotokrafs
0

#2 Har garantin gått ut (1 eller 2 år)?
Annars kan du ju kolla med din hemförsäkring
(blir kanske 800-1500kr i självrisk)
Känns som det kan vara dyrare att laga en kamera..

[mingdie]
0

Kolla vad det kostar att laga din kamera först. Sedan tycker jag att du skall fråga dig själv vad K10 har som du saknar på din K100. Om du tycker batterier är ett problem så använder jag Sanyo Eneloop som ger mig 8-900 exponeringar per laddning, Jag skulle nog spara lite till och gå för K20D om du vill ha en bättre kamera.

[Fibbe]
0

#4 k10 har bättre Upplösning, är snabbare, har bättre batterier och batterigrepp finns tillgängligt, känns skönare att hålla i…

sen att köpa en k20… Hur mycket bättre är k20? Är det värt att betala dubbelt för en annan sensor?

[Fibbe]
0

#3 1års garanti som har gått ut… men man har ju 2års reklamationsrätt men jag är tveksam på att det håller efter som felet som jag tror att det är, beror för det mesta på att man tappat kameran, dock så har inte jag detta. Men kameran va ett uppvisningsobjekt när jag köpte den så det kan vara ett fel som uppstod innan jag köpte den… Dock så finns det inga bevis…

[mingdie]
0

#5 Du svarar själv på frågan. Köp en K10D.

Jag har själv inte testat K20D ännu så kan inte jämföra med K10D men dom rapporter jag har läst så skall det definitivt vara värt det. Jag har sett bildexempel från K20D ägare som jag känner och det är ganska markant skillnad på bildkvaliten.

Patrik
0

#7 menar du att k20 e så mkt bättre än k10?

Intressant då jag har en K100D och funderar på att byta upp mig.

Jalking
0

Är det inte så att K200D är ungefär jämförbar med K10D idag? Bortsett fån batterierna då.

Mandrakonian
0

K20 har en sensorn av typ CMOS, samt 14,6 megapixel. Frågan är om den klarar det enorma megapixel antal utan brus i bilderna. men visst är K20 en trevligt kamera :-)

[mingdie]
0

Dom foton jag har sett från folk jag känner med K20D så klarar den bruset mycket bra. Det jag tycker om är att även på höga ISO så finns detaljerna kvar och det blir inte den utsmetning av detaljerna som ofta är fallet.

Det dynamiska omfånget är mycket bra och detailjåtergivningen är ett steg upp från K10D.

[Fibbe]
0

#10 CMOS sensorerna är känd för att återge mycket lite brus