Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 789 ggr
Carolalover
0

Hjälp med upplösning!

Jag fotar med en Fujifilm Finepix s6500fd. Problemet jag har är att bilderna endast har en Upplösning på 72 pixlar/tum… En annan lite sämre kamera vi har har en Upplösning på 180 pixlar/tum…

Jag har inte ändrat några inställningar vad jag vet och jag har ställt in bästa kvaliten på bilderna men jag undrar om jag kan ha missat ngt? Någon som har en likadan kamera som kan hjälpa mig??

Tack på förhand

//Jessica

iboat
0

Det är inte bildens Upplösning som har betydelse. Det är bildens totala storlek i mb räknat som har betydelse. En 10mp kamera ger bildfiler i ungefär 30 mb i storlek. En sådan bild är ungefär 90 x 130 cm stor i 72 dpi. Du kan enkelt ändra detta i Photoshop genom att skriva in 300 dpi (klicka bort "resample image"). Då blir bilden i stället ca 20x30 cm istället, men den väger fortfarande ca 30 mb. Den enda gång upplösningen har betydelse för bildens kvalitet är vid utskrift eller tryck.

Carolalover
0

Tack för ditt svar!!

Så det spelar alltså ingen roll? Jag trodde att det hade betydelse för bildkvaliten… men hur kommer det sig att en kamera med 5 mp har 180 pixlar/tum och en kamera (fujifilmen) med 6,3 mp bara har 72??

iboat
0

Det är bara en inställningssak. Om du tar upp den i Photoshop eller något annat bildprogram ser du att de väger nästan lika mycket. Det är bara vid utskrift upplösningen har betydelse. Vid skärmvisning har det absolut ingen betydelse.

Carolalover
0

Men om jag nu vill skriva ut i A4 storlek… går inte det med den här upplösningen??

Tack för att du tar dig tid :)

iboat
0

Har du Photoshop?

Carolalover
0

Ja Photoshop cs2…

SLAfoto
0

Kanske Fotosidan.se kan hjälpa till med dina funderingar eller  Moderskeppet.se  

//Stefan

Carolalover
0

Tack så mycket… ska kolla där :)