Ny hemsida...

Svårt att säga vad som kan bli bättre, sidan är ju inte uppe
ännu. Dock kan man ju lätt säga att sidan är riktigt snygg,
ser hur proffsigt ut som helst.
Snygg logga, synd att den inte finns ute på sidan ännu.

Jag skulle lägga bilden i mitten lika bred som det övriga (meny etc).
Annars verkar det lovande. Kanske kunde man göra menyn snyggare / bättre. Känns som "|" är 80-90 talets mets använda tecken i menyer ;P

#1,2 - tack.
Jag ska se om jag kan få till bilden att ligga mitt på. Vet inte riktigt hur stor bilden ska vara för att det ska bli riktigt. Har testat mig fram, men har en drös med frågor jag behöver ställa till webbhotellet.
Menyn, så tänkte jag ha rollover, men det blir för krångligt att hantera.
Robert
Nu kanske du enbart vill ha input på själva layouten men beroende på hur sidan skall användas så har jag en del tips.
1. Laddtiden. Jag sitter på ett långsamt bredband och om du skall rikta dig till kunder så kan man inte förutsätta att de sitter på en fet lina. Grundsidan bör ladda snabbt. Själv tröttnar jag på att vänta efter ca 3 sekunder och trycker reload efter 5 (jag skämtar inte). Om jag söker något (googlesession) då kan 3 sekunder vara lång tid.
2. Tuffa animationer: Ser tufft ut. Se bara till att de stämmer ihop med sidan och inte sticker ut samt tar för lång tid att ladda.
3. Dynamik. Satsa på att skriva den i ett dynamiskt språk som PHP så du lätt kan uppdatera den. Jag har exempelvis gjort min fotoklubbs sida så jag bara kastar upp en mapp med respektive fotograf och fullstora bilder och vips har man ett galleri med tummar. När den fullstora bilden visas så dyker det upp ett © i bilden med fotografens namn (om man döper filen till "bild1~Robert_Hammar" så får man ©Robert Hammar i bilden osv.

#4, tack för tipsen, de bekräftar vad jag är inne på.
1. Jag har tänkt att bilderna ska vara minimala, men skarpa. Väldigt får, kanske bara 6-12 stycken per genger (bröllop, portrait, fashion…)
2. Flash har jag inte haft en tanke på, evt gif-bildspel.
3. Jag kommer att ha en sida som jag tänkte uppdatera rätt ofta. Sidan är kopplad till ett labb så kunder kan lätt beställa bilder på de dom önskar.
Hälsningar
Robert
#0: Av det lilla jag ser tycker jag att den ser professionell och snygg ut.
En tanke som slog mig om bilden var att mitt första intryck var att det är en golfare mitt i ett slag och att sidan säljer golfgrejer. Vad jag menar är att för mig sa inte bilden att det är bilden som är grejen utan att det fanns någon produkt bakom. Förstår du hur jag menar? Jag tyckte dock bra om bilden.
Vänliga hälsningar
Niklas
#0 Layouten är snygg och jag skulle gärna gått in och utforskat mer om hemsidan legat uppe.
Jag reagerade lite över bilden. Dels så jag förväntar mig att se sidans ägare, om det finns en personbild på indexsidan. Sedan fick jag inte känslan av att det handlade om fotografering.

#6 jag håller med om att det såg ut som en golfare.
Inte bara jag som drog den parallellen - jag trodde först att det var reklambilder åt någon golfare (vid en snabb blick inte helt olikt A Sörenstam) som Robert tagit och de som låg på sidan.
mvh Martin

#6, golfaren är min fru, jag hade tänkt byta ut den bilden mot något annat. Första bilden hade jag tänkt vara något annat. Jag har en bild som jag vill ta.
Mycket tacksam för all den feadback jag har fått. Hoppas att ni orkar med att titta på sidan när den börjar växa fram. Nu har jag mest problem att peka om min domän till Beanpix där sidan kommer att ligga.
Hälsningar
Robert

Ja jag tittar gärna på den. Jag älskar webdesign :)
#10: Hos vilka har du domänen?
Vänliga hälsningar
Niklas

#11, tack på förhand!
#12, domänen ligger hos Spray.se
Hälsningar
Robert
#13: Okej, då kanske det är någon här som vet hur du ska peka om den.
Vänliga hälsningar
Niklas

#14, tack för hjälpen, men jag fick en bra support från Beanpix, vi löste det tillsammans. Lite hjälp fick jag från Spray, men killen på Beanpix kom med rätt lösning.
Nu försöker jag få till det med sidan.
Hälsningar
Robert

Nu har jag fått pekningen att fungera. Jag har försökt mig på att skapa en navigeringsstruktur som är enkel. Och nu under kväll/natt och morgon har jag försökt att sätt ihop sidorna. Det är ett par sidor som inte är klara.
Bilderna är bara mallar, för att se om allt fungerar. Och här är ett första utkast:
Hur känns sidan?
Alla kommentarer mottages tacksamt!
Robert
red. ett tag såg det ut som om det inte fungerade, men nu ska det fungera :)

Förstasidan känns tomt på något sätt. Gillade #0 bättre.
Svart bakgrund?? Skall du bara fotografera begravningar?
Överge det svarta och hitta på något ljusare bakgrundsfärg.
Övriga sidor kändes ganska bra.
// kari

Okej, nu kommer min personliga åsikt. Jag tycker understrukna länkar är oldschool. Jag skulle nog försöka mig på en bakgrundsfärg på länken istället. Gärna ett större block. Kanske en annan avskiljare mellan länkarna också. Kolla på http://www.xfzdesign.se. Menyn där, något i stil med den, men naturligtvis horisontell.
Annars tycke rjag det är bra jobbat. Du kanske bör fundera på att göra en aktiv länk, alltså den sidan du står på nu, den länken blir mer synlig än övriga på något sätt så man kan se var man befinner sig.

#17, tack för återkopplingen! Först var jag helt inne på vitt, men var rädd att det vita skulle ta blicken från det väsentligaste, Bilden. Jag kan prova med vitt, det är lätt för mig att ändra.
#18, tack! Jag är låst till vissa standardmallar, och till dom så kommer det med en default CSS standarsheet mall, och där kan man ändra hur mycket som helst i, om man nu kan det språket vilket jag inte kan.
Aktiva länkar hade jag tyckt om. Nu vet jag hur man gör i exempelvis i Photshop mm. Nu blir det en himla massa bilder av allt och det ska ligga i en mapp och ska kopplas ihop med varandra, vilket jag gjorde - manuellt - och någon länk blev fel och det blev en himla soppa av allt.
Det är därför jag la in en "banner" längst ned till vänster i sidan för att man skulle kunna orientera sig.
Uppskattar verkligen att ni tog er tid till att kolla igenom det jag har gjort fram tills nu. Jag ska dra ihop tre sidor till, och försöka kanske fixa 3 sidor bättre (de är låsta till Beanpix mallar).
Tack!
Robert

Vet inte om själva "loggan"/"rubrikheadern" är klar men Photography är iaf felstavat.
Du kanske redan märkt det, men ville ändå påpeka det..
I övrigt tycker jag det är en stilren sida.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Isak, tack, det såg jag inte först förräns du nämner det. Jag har några sidor kvar. Nu har jag provat och köra med vit bakgrund.
Hälsningar
Robert
Jag kanske är lite nojjig men själv undviker jag att skriva ut min epostadress och speciellt som mailto: för att undvika spammare. Det kanske bara är nonsens men jag har för mig att man kan skörda epostadresser med lite bots. Du har ju redan din adress längst upp som en bild.

#22, jag har besökt många företagssidor och det som har varit svårast att komma fram till är hur man kommer i kontakt med företagen. Det vill jag undvika på min hemsida.
Hälsningar
Robert
Hej Robert
Tittade på din hemsida och tycker den är bra. Bilden på första sidan är bra, ren och ger ett proffsigt intryck. Det du säljer är din förmåga att ta bra bilder och första sidan gör att man vill se mer. Bilderna på dom andra sidorna blir bra utan ramar men akta dig för att få fel bilder ihop. På wedding sidan blir det ett svart ojämt hål mellan dom två nedre bilderna som jag tycker stör. Annars är den kanon bra.
Hälsningar
Eddie

Tack för din kommentar Eddie. Jag provade nu med att göra en kompromiss, svart ram runt bilderna, själva sidan med vit botten. Små justeringar av navigeringslogga längst ned till vänster ska jag göra.
Vad tror ni om det?
Jätte snällt av dig att ge feedback.!
Robert
Hej Robert!
Jag tycker din sida har blivit fin! Bra med en vit sida. Tycker svart blir för dystert. Du har alldeles rätt om att det är viktigt att lätt få kontakt med sajtägaren. Man ska inte behöva leta ihjäl sig efter vem det är som driver portalen. Sedan tycker jag att det ser seriösare ut om man ser vilka som jobbar med sajten/företaget. Så en bild på dig är aldrig fel.
Som du ser har jag och min son David lagt upp en bild på oss. De kanske inte är vackra men vi syns!
http://www.sverigesurfen.com/infoomSverigeSurfen.htm
Vi länkar gärna till dig på vår portal om du vill. Vi har ju en liten kategori om fotografer.
Hälsningar
Carl

#26, det vore generöst om du kunde länka till min hemsida.
Nu börjar jag bli färdig med sidan. Det är keywords som jag tänkte jobba med härnäst.
Är det något jag har missat med sajten, www.roberthammar.com, är det något som jag kan förbättra?
Stort tack till ni som tidigare har hjälpt till, alla tips har varit till stor hjälp.
Hälsningar
Robert
Hem sidan ser riktigt bra ut. Kan inte se något som behöver ändras. Du har en bra samling av olika bilder vilket gör det interesant. Hoppas allt går bra.
Hälsningar
Eddie

#28, tack, jag håller också tummarna :)
Robert

Ser riktigt bra ut nu tycker jag.
Dock är det fortfarande loggan som är felstavad och sedan så tycker jag att du borde välja en ljusare färg på länkarna- view more. Tycker att man knappt ser dem. Tycker nog att hover-färgen passar bättre om du ska ha de två färgerna..
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Tack Isak! Jag måste skaffa glasögon :) Jag har en bok precis vid tangentbordet där det står photography. Jag är inne på att ändra texten i nederkant.
Tack för förslagen, väldigt snällt!
Hälsningar
Robert

En fundering - sidan inkl. bild är alltid så "lång" att man för att se hela sidan/bilden måste scrolla. Åtminstone måste jag göra det, även med F11 aktiverad. Om detta tycker jag inte - men smaken är ju delad …

#32, jag har lagt in bilderna i en tabell. Tabellen är 800 x 600 px och loggan ovanför är 60 px hög. Det som ligger under 800x600 tabellen är kanske 30 px hög. Totalt är höjden max 700 px + menyrad.
Kanske jag skulle göra mindre bilder ändå?
Hälsningar
Robert

#32, jag gjorde om allt ihop. Ser det bättre ut på din skärm?
Hälsningar
Robert

Robert!
Med F11 så behövs nu ingen scrollning. Annars blir det scrollning 1 hack med musrullen för att se nederkanten.
Någon annan med synpunkt på detta?

#35, härligt! Då ska jag försöka leta upp var jag kan ändra någon marginal. Nu känns inte texten längst ned jätte viktig.
Tack för din hjälp!
Robert

Marginalen kommer ju skilja sig på varje besökare.
Sidan uppfyller ju olika stora delar av skärmen beroende på vilken Upplösning du kör. Det enda sättet du kan garantera att man ser hela sidan samtidigt är att ha procentvärde på höjden, t ex 90% då anpassas den automatiskt efter hur högt ditt webbläsarfönster är.