Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 846 ggr
bejtedejte
0

Objektivet lossnar

Nu har jag en liten fråga som jag kom att tänka på när jag läste här inne i forumet, kanske någon har något tips.

Jag har en canon systemkamera, har för mig att det är en EOS 300, har inte kameran här och har inte fotat på länge (fy på mig!). Problemet är att mitt minsta objektiv som är av märket sigma inte vill fastna när jag sätter fast det. Det är ju som en liten pigg som ska gå in i ett hål i objektivet eller om det är tvärt om, men det hålet har slitits (antagligen någon som varit slarvig när de tagit av objektivet), så att det slitits ner i ena kanten. Så piggen fastnar inte och objektivet sitter löst, och jag är jätterädd att jag ska råka vrida om så att jag tappar det när jag är ute och fotar. Finns det något man kan göra åt detta på något enkelt sätt eller måste jag helt enkelt lämna in alltihopa och byta ut?

Det är så tråkigt, för det är det objektivet jag använder mest eftersom det är med macrofunktion, och så vågar jag inte ha det på när jag ska ut på äventyr. :/

Citron
0

Om du fortfarande har garanti kvar så kan det vara en lösning att lämmna in kameran mot en ny? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

bejtedejte
0

Tyvärr har jag inte det, utan jag måste fixa (och betala) det själv. kameran är nog 5 år gammal iaf. :)

Citron
0

Ajdå, det är dyrt att lämmna in på lagning. Vad är det för matrial till hålet där piggen ska in i? Det går kanske nämligen att gå till en butik som tillverkar saker av plast eller stål och få dem att fixa det för en billigare penning? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Robert
0

Jag skulle undvika och använda ett trasigt objektiv, det kanske skadar mer saker. Nu kostar det tom att få ett prisförslag. Hör med en verkstad vad en lagning kan kosta, gå dit med objektivet. Det kanske är en enkel sak att lag. Börja inte med att fråga vad ett prisförslag kostar få då åker du garanterat på att de vill ta in objektivet för att lämna dig ett prisförslag.

När du har uppgifter om vad det kan kosta dig, sätt det i relation till vad ett beg. objektiv kostar eller ett nytt.

Hälsningar

Robert