Fotografering, publicering, moral och etik.
Ett kärt ämne, som ständigt kommer åter.
Denna gången tänkte jag dock inte gå in (i huvudsak) på vad man får och inte får fotografera, utan istället vad man bör och inte bör publicera.
Det är ju inte något som de flesta av oss kan påverka, då de flesta av oss inte jobbar som redaktörer eller dylikt.
Frågan har varit uppe tidigare om man t.ex. kan ta bilder vid olyckor för att skicka in till tidningar och liknande saker - vart går gränsen mellan moral och etik (och kanske girighet, om tanken är att tjäna massa pengar på bilderna?).
För mig är det helt självklart - jag skulle aldrig börja fotografera om t.ex. inte räddningstjänst var på plats - för i första hand kommer såklart att hjälpa till. Om jag var överflödig, kanske jag skulle fotografera. Jag vet faktiskt inte. Det beror nog på hur illa det är, och oavsett hur illa det är - så skulle jag inte ta "smaskiga" bilder på folks lidande. Det är helt enkelt emot min natur. Å andra sidan, har jag full förståelse för de som gör det, i syfte att föreviga och kanske visa upp en händelsebild, räddningstjänstens tappra arbete eller liknande.
Brottslingar då, skall man publicera foton på dem? Det beror såklart på hur grova brott det är, men jag ser för egen del inget större problem i att tidningar eller andra media publicerar bilder på dömda personer, om det är grova brott. Å andra sidan - så är det inget jag skulle efterfråga heller. Jag har inget behov av att veta hur Jackie Arkelöv ser ut (sålänge han sitter bakom lås och bom) eller hur Christer Pettersson ser ut.
Nu har medias publicering av "Hagamannen" innan rättegången inleddes lett till att han går fri i ett av ärendena. Det är inte säkert han hade dömts ändå - men utan publicering hade en 15-årig tjej som blivit våldtagen kunnat få se en fotokonfrontation och kanske därigenom kunnat peka ut mannen som våldtog henne (om det nu var hagamannen, det skall vi ju ärligen också säga att det vet vi inte).