Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 518 ggr
Draumur
0

Behöver hjälp

Är lite oteknisk och rätt ny på det här med systemkameror. Min kamera tar bilder på (8bitar*) vilka blir väldigt grådassiga på min dator då den har en inställning på 32 bitar. Har en Nikon D40X

Kan man ändra antalet bitar som kameran tar med?

[Fibbe]
0

Att det blir grådassigt tror jag inte beror på det, skillnaden ska inte synas för ögat…

Förästen så tar kameran 8bit i jpeg efter som jpeg inte klarar mer. I RAW tar den väl 16bitars?

Draumur
0

Det vet jag inte , har inte testat. Behöver man inte ett särskilt program för att fota i RAW?

[Fibbe]
0

Nej du kan fota i RAW med kameran men för att behandla bilden i datorn och göra om den till ett dator format så behöver du en rawkonventerare. Det finns gratis sånna men jag är inte så insatt i dessa eftersom jag har tillgång till photoshop.

Draumur
0

Så photoshop kan öppna bilder som är fotade i RAW?

pellepiano
0

Ja, Photoshop kommer med ACR ( Adobe Camera RAW ) programmet, som i sin senaste version är riktigt duktigt. Det följer med Photoshop CS3.

Har du tidigare version av photoshop så stöds inte din kamera av det medföljande ACR programmet. Då får man först konvertera RAW filerna till DNG formatet.

Draumur
0

Jag har Photoshop C2 men då måste jag ev. ha ett nytt program eller uppdatera till Photoshop C3 eller?

[Fibbe]
0

Ja efterssom camera RAW till cs2 inte stödjer D40x

eller så skaffar du dig en konventerare….

sök på t.ex: D40x dng konverter

Draumur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för hjälpen! Lägger in en bild som jag på min dator ser som grådassig , skulle vara roligt och vet hur ni ser den.

fotokrafs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm.. jag vet inte, jag tycker att den kan bli lite daskig pga av att du exponerat efter hästen och då fått bilden lite överexponerad, eftersom du fotat i typ motljus.

PS Bilden ser än daskigare ut uppladdad på iFokus, när du har Adobe RGB, jag laddade upp i sRGB ist.

Draumur
0

Tack för hjälpen , har ändrat inställning på PS nu.

fotokrafs
0

#10 Adobe RGB är väl bäst.. (har inte photoshop själv, dålig koll) så fortsätt använd den färgrymden..  men om du skall lägga upp på nätet så kan du konvertera till s-RGB.

Någon kunnig kan nog bättre förklara varför.. :-)

Isak
0

Är inte allt för insatt i det där med färgrymder, men de flesta bildskärmar är anpassade för sRGB och har för mig det är standard på nätet också. Vet att Pelle kan en del om det där.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson