Köpa dator för grafik
Jag går i köptankar på en ny dator. Vad bör jag tänka på om jag främst ska ha den till min bilder och grafik?
~Stor hårddisk givetvis
~Minst 2GB RAM
~21 tums LCD-skärm - något mer krav på skärmen specifikt?
~CD/DVD-brännare
Vad mer bör jag se till att få med?
Tacksam för tips :-)
/Mihe

Massor med RAM, jag har 2gb och det känns trögt ibland, men jag har många program öppna som ligger och suger.
Har du funderat på dubbla skärmar. En skärm där du har FotoiFokus uppe och alla lagerpaletter, den andra har du Photoshop.
Satsa på någon kalibreringsverktyg. ColorPlus är ett bra verktyg, kika in på deras hemsida, där har du skärmrekommendationer.
Hälsningar
Robert

Kanske en USB2-hårddisk som extra backup.
Såg att stora sådana säljs på aktuell REA (400GB 1700:-) men det skadar nog inte att se om det finns test/omdömen.

ett grafikkort är att rekommendera om du vill ha någon bild på din 21" skärm =) I och med du ska hålla på med grafik och bilder så rekommenderar jag ett grafikkort med 256mb minne
mihe, lägg ut din fråga på http://datorn.ifokus.se/ Jag kommer att följa denna diskussion då jag sitter i samma båt.
Kolla även vad http://www.scandinavianphoto.se --> Datorer rekommenderar.
//Stefan

Jag tycker du ska köpa en mac om du ska syssla med grafik. En bärbar, en macbook eller macbook pro helt klart. Då kan du både köra mac osx som är utmärkt till grafiskt och även windows till eventuellt spelande 
Grafikkort låter vettigt :-) Och separat USB minne oxå.
2 GB RAM är ett minimum känns det som.
Men jag är tveksam till om jag ska lägga ut det här på datorn.ifokus. Det blir nog för tekniskt för mig där. Och tipsen jag fått här redan nu verkar vettiga. Jag har inte allt för mycket pengar att lägga på dator, vill köpa fotogrejer oxå :-) Ska spana på scandinavianphoto.se oxå sen. Men vettig skärm känns viktigt. Gärna 21 tums.
Tack för tipsen killar och tjejer :-)
Mihe
De flesta (eller alla) externa USB håddiskarna är rent av livsfarliga för bilder om man inte tänker sig för. Vanligen används simpla konsumetdiskar. Dessa är tänkta att vara igång max 4 timmar om dagen i minst 3 år. Dessutom har dom en snorbillig liten skitfläkt som inte håller så länge. Sen så använder väl de flesta av oss datorn på ett annorlunda sätt i verkligheten, den startas upp och får sen stå och gå.
Detta innebär att den lilla usla fläkten går sönder efter två år eller något sånt, sen så rasar disken av överhettningen några månader senare. Sen så skall man ALDRIG flytta på en disk som snurrar och det är ju lätt nänt när den är så liten.
Så om man använder sig av extern USB/firewire/NAS hårddisk, tänk på följande - stäng av strömen till dom när ni inte behöver disken. Då kommer den att hålla i massor av år och är ett bra komplement till den interna. Eller varför inte stoppa in en bra disk ytterligare i datorn det är enkelt och billigare, om man sen startar energisparfunktionerna så att diskar som inte används stoppas efter någon timmes oanvändning så är det jättebra. Som bra diskar kan man titta på tillverkargarantin, om disken har 5 års garanti är den tänkt för konternuerligt bruk (server) och kommer att hålla för vår typ av användning i mellan 4 och 8 år. En 3 årsgarantidisk är tänkt för kontorsbruk så den håller väl 3 till 5 år. Vanliga snikdiskar med 1 års garanti bör aldrig uppleva sina 3 års födelsedagar utan skall vara bytta innan om man inte har kopior på allt som ligger på dom eller kan förlora informationen utan att det gör något (typ nedladdade filmer eller MP3 musik (egen eller nedladdad)).
När det gäller mängden RAM så är jag lite kluven. Pyttemjuks operativsystem är ju rätt korkat gjorda tyvär. Titta på lite tester på en 256MB maskin så är ca 128MB upptaget efter bootning på en 2GB maskin så är uppåt 800MB upptaget!!! Windows strävar efter att alltid ha mycket minne disponibelt så saker swapas ut till disken varesig det behövs eller inte vilket sänker prestanda om man har mycket minne. Mer än 3GB stöds i praktiken inte av några standard moderkort idag pga PCI-X minneskonflikter, så minnesstorleksvalmöjligheterna är ju inte så stora längre.

#7, tack för din kommentar och tack för att du tog dig tid till att dela med dig. Bra inlägg!
Hälsningar
Robert