Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 593 ggr
Cattis
0

Köpa ny kamera

Jag har haft sönder min kamera!

Jag behöver nu en ny, men har INGEN aning om vad jag behöver leta efter eller i vilken ände jag skall börja leta.

Jag tar mest bilder på djur och mina barn. Jag behöver inte miljoner superfinesser. Jag behöver kunna zooma ordentligt då man ofta tar bilder på håll på hästarna i hagen, helst ta bra bilder i mörker (fölningar sker ju oftast nattetid), kunna ta bilder snabbt - min nuvarande laddar i "en halvtimme" medan den lagrar bilden man sist tog. Bra Upplösning osv.

Kruxet - den får inte kosta tio tusentals kronor heller ,för det finns inget utrymme för det i min redan ansträngda (vilken underdrift) ekonomi.

Vad finns det för kameror med ungefär dessa funktioner, som inte kostar skjortan men som tar bra bilder. Ja jag vet att en hel del hänger på fotografen - men om vi förusätter att jag kan ta skapliga bilder då…

Hjälp! Tips och råd om vad jag skall tänka på och vad jag skall akta mig för. Vilken kamera skulle DU råda mig att köpa?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[mingdie]
0

Om du säger på ett ungefär hur mycket du är beredd att betala så är det lättare att ge råd.

Hälsningar

Eddie

Cattis
0

Jag skulle ju vilja hålla mig under 5.000. Helst under 4.000. Men samtidigt vill jag hellre lägga lite mer om jag får ngt mycket bättre än för 4.

Problemet är att jag inte alls vet vad man kan få för pengarna. Inte heller har jag den blekaste aning om det spelar ngn jätteroll för bildernas kvalitet om man har 5 mpix eller 6 osv. Jag kan inget alls om detta.

/Cattis

broderbluff
0

en väldigt bra för 2.500kr är Fujifilm s5600 se här

Robert
0

#2, fler pixlar ger dig möjlighet att förstora upp bilderna utan kvalitetsförsämring. Kanske du vill bara behålla en viss del utav bilden och kommer att beskära bilden, även då är det bra med många pixlar.

Hälsningar

Robert

Cattis
0

#4 Vad är "minimikravet" för hur många mpix man skall ha då?

/Cattis

Denna kommentar har tagits bort.
Cattis
0

#5 ?

/Cattis

Martin
0

Canon Powershot S3 IS

Det är en kamera jag köpte nyligen och som jag är otroligt nöjd med. Jag gav 5.000 kr på Cyberphoto, men kollar man på pricerunner.se kan man få den något billigare också.

mvh Martin

[mingdie]
0

4 mpix är helt okey om du förstorar till A4. Om du vill göra större förstorningar samt beskära bilden så kan du gå upp till 6 mpix. Men fastna inte i mpix storleken när du väljer kamera. Det finns många andra faktorer tex, objektiv, zoom, hur snabb du kan ta foton osv som är lika viktiga. Skillnaden i resolution dvs hur skarp bilden ser ut, är bara 25% mellan 4 och 6 mpix. Titta också på vad för sorts batteri som används. AA batteri har fördelen att du kan köra laddningsbara men om dom tar slut så kan du bara halka in till närmsta affär och köpa vanliga alkaline. Memory kortet är också viktigt. Olika typer kostar olika mycket och kolla hur stort du kan få med när du köper kameran. #3 och #8 har föreslagit ett par modeller. Vet inte mycket om Fuji men har kompisar med Canon S3 som är mycket nöjda. Hoppas detta hjälper lite.

Eddie

Robert
0

#9, bra inlägg.

Blåser man upp en bild för att ha på väggen då kommer man inte stå precis intill bilden när man beskådar konstverket. Det innebär att du kan ha lägre Upplösning utan att det kommer att synas på avstånd. Och hur ofta kommer du att printa ut A0 eller liknande? Eller kommer du mest att använda bilderna på webben och i datorn?

Hälsningar

Robert