blomporträtt

Antagligen finns det något sätt att ställa in Vitbalans på din kamera. Vitbalansen står normalt på dagsljus, men kan ändras för glödlampor eller lysrör, ibland för solsken eller molnigt, och på mer avancerade kameror kan man mäta den mot ett vitt papper eller liknande.
När du har fotograferat i lampljus utan att justera vitbalansen har färgerna dragit mot gulrött och alla färger blir fel. Det går att i viss mån rätta till i ett bildbehandlingsprogram, men det är bättre att man ställer in vitbalansen innan man tar bilden.
Läs bruksanvisningen till kameran om du inte hittar vitbalansen ändå.
Och färgerna blev inte rätt av min redigering, det finns inte någon bra referensfärg att balansera bilden med, så jag har bara slarvat till det genom att välja en punkt på väggen som "grå". Jag vill bara visa att det går att ändra färgbalansen och att den kan bli bättre. Prova att ta nya bilder med rätt Vitbalans.
Bild 1: Gillar den! :)
Bild 2: Skulle kanske lämnat lite mer luft runt handen och så att man sett lite mindre av armen. Annars fin. :)
Bild 3: Kul idé men saknar lite skärpa.
Bild 4: Saknar också lite skärpa, annars fin. :)
Tycker bilderna är vackra, men tycker gulsticket i rosbilderna förstör en aning

tack för kritiken över både bra och degativt.
#4, jag fotar med en Nikon D40 som jag tror även du som jag tillhör dom lite mer advancerade kamrerna. Jag satt och letade efter vitbalansen igår och hittade. så tack så jätte mycket för tipset!
#5, tack för kritiken. behövs alltid, tänkte bara passa på att säga att jag hade just det i iden att på bild nummer fyra endast ha skärpa på blomman. vet inte vad ni tycker om det men det var iallfall meningen. Och sen som du säger så saknar bild nummer tre en aning skärpa. Tack!
#6 jag är ingen fotograf i världsklass så kanske du kan förklara vad du menar med gulsticket? Tack för kommentaren :)
Gulstick är precis det som jag nämnde och som man slipper om man ställer in vitbalansen för det ljus som man har.
Det finns flera olika inställningar, och det enklaste kan vara att ställa vitbalansen på automatik. Det brukar vara AWB i menyn för Vitbalans. Då blir det rätt för nästan alla motiv, men när det finns dominerande färg kommer kameran att dra mot ett komplementärt färgstick.
Färgsticket på dina bilder ser ut som när vitbalansen står på dagsljus och man tar i glödlampsljus. Då blir det mycket gult och det finns också ett överskott av rött. Det är vad som kallas gulstick.
Antagligen finns en snabbinställning för glödlampa på din kamera, och den bör fungera bra för det här ljuset.
När man ställer vitbalansen efter den aktuella belysningen genom att mäta "vitt", behöver man ett vitt papper eller ett gråkort eller någonting annat som är neutralvitt eller neutralt grått. Man väljer att mäta vitbalansen och riktar mätfältet mot det vita papperet som ska ha samma belysning som motivet, och så låser man vitbalansen genom att trycka på knappen som låser den.
Sedan får man naturligtvis inte glömma att ställa tillbaka den för annan fotografering.

bilderna säger mig inget även om de var fina så var de lixom tråkiga inga bilder ajg skulle titta på fler än 1 gång! testa lite mer annorlunda vinklar och sånt!