Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1096 ggr
Newage
0

18x zoom

Det finns ju ett par st 18 x zomm digitalkameror, någon som har en sådan och kan ge tips vilken man skall köpa.
Priset ligger idag på 2300kr för Olympus Camedia SP-550.
Fujifilm FinePix S8000fd black för 2814 kr

20x zoom finns men ligger på ca 5000kr,
Värt att vänta på ?

Norrskenet
0

Jag har en Panasonic DMC FZ18 som jag är väldigt nöjd med

pellepiano
0

Tänk på att 20x är ett relativt värde som utgår från minsta bränvidden.

Newage
0

OK

Men vilken skall man köpa?

[cocuyo]
0

Ta vilken som om du måste, men se till att du använder stativ när du har lång brännvidd. Eller allra minst ett rejält stöd, till exempel bean bag.

Kolla recensionerna i fackpressen för de olika kamerorna.

[mingdie]
0

Ingen större skillnad. Vad jag undrar är varför du behöver ett zoom som täcker 27-486mm. För att kunna få in ett så stort zoom i en compaktkamera så får du med en så liten sensor dåliga egenskaper både i vidvinkel delen och teledelen. Förr stirrade sig alla blinda på mp och nu verkar det vara zoomet.

Ju större zoomomfång ju sämre bildkvalitet i båda ändarna.

Jalking
0

Det där med dålig bildkvalité i båda ändar kan nog stämma till viss del, men SÅ dålig är den nog inte.

Min Konica Minolta Dimage Z5 har "bara" 12 X zoom. Bildkvalién är tillräckligt bra för att fota för webben. Tänk vad mycket nytta jag har haft av den kameran! När man som jag har motiv än nära, än långt borta och ingen möjlighet att gå närmare. Motiven kommer och går fort också. Då är en superzoom guld värd, även om man förlorar en del i kvalité.

bildochfoto
0

Allt är ju beroende på vilka krav man ställer och vad man ska använda kameran till. Den ultimata fotograferar-allt-kameran finns inte än. Tekniken utvecklas hela tiden, men när det gäller kompaktkameror så är nog det bra om man utvecklade optiken en del. Det är en svag punkt hos kompaktkameror idag som kan bli bättre.

Gå och testa kamerorna. Vilken som är bäst är litet vad som passar dig för det du fotograferar.

Norrskenet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju några fördelar när man obemärkt skall fotografera på långt håll med en compaktFlört

Newage
0

Tackar för alla tips och önskar
Glad PÅsk till Er alla

[mingdie]
0

#8 Du har onekligen ett bra argument där. Tack för ett gott skratt.

Newage
0

2 bilder, 1 utan zoom, 1 med 22 x zoom på min Canon MV750i filmkamera CCD 800.000 1.6" interlaced.
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Camcorders/Digital/MV750i/index.asp?specs=1

Newage
0

1 bild med 22 x zoom, hotellet där vi bodde.

Taget med stöd av en mur uppe på Botaniska trädgården Madeira