Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 547 ggr
Spader-EliN
0

Minneskort

jag planerar att köpa nytt minneskort funderar på ett SanDisk CompactFlash 4GB Ultra II

min kamera stödjer minneskort typ I & typ II (Konica Minolta Dynax 5d)

det står att kameran är tvungen att stödja FAT32, hur vet man om den gör det?

valp69a
0

4 gig ett tips köp max 2 gig i storlek och fler i stället

[Fibbe]
0

#1 fotar man i RAW så får det bara plats 100-150 bilder på ett 2gb

det är lite tjatigt att ta med sig många kort när man ska någon stans… Givetvis håller jag med dig om att man ska ha så små kort som möjligt om nått skulle gå sönder eller försvinna men med dagens storlekar på bilderna så är nog 4gb standard…

Spader-EliN
0

mm men grejen är att jag hittat ett beg. nytt 4 gb för samma pris som ett nytt 2gb

[mingdie]
0

Det verkar som om din kamera stödjer FAT32 (som är ett filsystem) men att du kanske behöver en uppgradering av mjukvaran i kameran om du inte har gjort det nyligen.

#2 Det beror väl på hur man använder sin kamera. Om du använder den som en kulspruta och hoppas på att några bra foton  fastnar så kanske 4gig behövs men för normalt fotande så räcker väl 2gig ganska länge. Sedan tar ju inte minnes korten så väldigt mycket plats.

[Fibbe]
0

#4 så hur använder du din kamera om du inte tar över 100-150 kort på en dag? Och ja jag kanske tar fler kort efterssom jag är djurfotograf och djuren rör sig du vet, så på alla bilder sitter inte djuren som man vill. Men även fotografer som tar bilder på stillastående saker lär väl prova olika vinklar och sen se vad som är bäst?

[mingdie]
0

#5 Naturligtvis tar man väl fler än 100 foton många gånger men det är väl inte så farligt att byta kort 3-4 gånger.

Jag använder min kamera både i arbetet och privat men normal behöver jag inte skjuta mer än 100 foton på en dag. Jag lärde mig fotografera med film kameror så man fick lära sig att komponera bilden i huvudet innan man tryckte av.

fotokrafs
0

#6 Ja, när jag fotade med min analoga system så var man omständig och tålmodig,, ja, iaf jag hade inte råd med att slösa film i onödan. Men sen blev bilderna rätt bra då också.. ;-) Kanske man var mer perfektionist då för att få bra bilder… medan nu är det bara att trycka ner avtryckaren och ta långa bildsekvenser för att sedan få iaf någon bra, och det där med komposition med mer kan man fixa i dator *S*.

Själv har jag två stycken 2gb-kort i kameran och det brukar räcka för mig, det blir dryga 200 bilder (då jag fotar i ”raw + jpg”)

Howzer
0

Nackdelen med stora kort är väl bara en men den kan vara viktigt. Om kortet går sönder och bilderna inte går att rädda är det fler bilder som är borta. Jag kör hellre med flera lite mindre kort än ett stort fetkort…