Nybörjarkritik!
Jag går sista året på gymnasiet och mitt projekt handlar om att sätta ihop en enkel fotoutställning. Inga krav ställda, men jag vill i alla fall att det ska vara bra bilder (: Nu har jag hur många som helst att visa, men jag får väl begränsa mig till en så länge (:
här kommer bilden. Jag är så grymt dålig på att beskära bilder. Hur ska jag beskära denna för att kanske få den lite roligare? Denna är beskuren, så jag har ganska mycket luft att röra mig med på orginalet. Dock inte nertill. Bilden är totaltoredigerad, förtuom beskärningen. Något annat jag ska fixa till?
Kom ihåg att jag inte är något proffs, nybörjarkritik vill jag ha (:

åh vilken fin bild. Förutom att den är otroligt läcker så är det bara något litet som man kan fixa. Vid vänster sida utav äpplet så går bakrunden ihop med äpplet. Det skulle gärna finnas en bättre kontur där som markerar äpplets silhouett på den sidan.
Kanske hade blivit snyggt att placera äpplet åt ett håll.. allts¨å inte för långt åt ett håll. bara lite mer pekandes åt ett annat håll än mitten. Fan vad fin bild =D
Tack så jättemycket.. Jag blev jättenöjd med den också (: Hmm, hur kan man fixa en liite kontur då? Jag har nämligen också tänkt på det lite.. Frågan är hur ^^
Det ser ut som om äpplet ligger på ett reflekterande underlag och du har svart bakgrund och en lampa och en reflektor. Reflektorn måste vara större i vertikalled för att ge konturen på vänster sida. Det syns i sökaren vilket resultat det blir.

#3 låter intressant det där. Det är inte något man tänker på direkt men man kanske borde. Nu undrar jag som amatör, nybörjare, tråden är skapad utav en nybörjare… finns det något annat lite simplare sätt att ordna det om man inte har tillgång till det du beskriver? Lampan går att ordna fram… kan man använda sig utav aluminiumfolie t.ex. som reflekterar? Eller går det kanske att styrka konturerna eller kanske dra nerpå bakrundsfärgen samt dra upp kontrasten och de andra färgerna i detta fallet det gröna i något redigeringsprogram?
Tack på förhand
Jag skulle inte använda aluminiumfolie utan bara en vit kartong.
Om man vill fuska till en kontur efteråt går det också, och det finns flera olika sätt. Photoshop eller Gimp eller något annat bildbehandlingsprogram kan man bygga vad som helst i. Det är en hel del pyssel, enklast kanske om man klonar konturen från områdena strax intill och vrider dem. Då måste man göra det på ett annat lager, så du måste leka lite med lager och med kloning och med att vrida kring en centrumpunkt.
Man kan också helt enkelt måla det man vill ha.
Det är inte alldeles enkelt, men inte på långa vägar omöjligt.
Självklart är det mycket enklare när man tar bilden att se till att det finns lagom mycket ljus från rätt håll på skuggsidan.

Speglingen blev lyckad!
Fint med den kolsvarta bakgrunden och dropparna. Bra jobbat!
ser gott ut :)

#5 ah smart. Det får man ju börja testa. Fast man känner sig rätt så osäker på att lcykas med mycket. Men det är helt klart värt att testa. Tack för tipsen.