Min första system kamera
Nu har jag beställ min första system kamera! =)
Det blev en
Sony Alpha DSLR-A100W
+ Sony 18-70 mm f/3,5-5,6 + Sony AF 75-300/4,5-5,6
Är det någon här inne som har denna kamera? eller vet något om den, lite tips och ideer vore inte fel.
Lite ris och ros.
Tack
Tina

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh bra val =) =) =)
jag har den och är super mega nöjd

TACK! =)
ja, denna världen är helt ny för mig, jag visste bara om att märket var bra, efter som vi hade det på våran vanliga digital kamera.
Men jag vet inte vad jag har gett mig in i…för det lär väll ta mist 100år innan jag hittar avtrykaren eller nått….*S*
köpte ävven till en självutlösare / fjärrkontroll och 2 gigs minne + väska.
Har du några tips och idéer??
Nått man ska tänka på?
Jag har inte just den kameran, men som med allt annat så vet jag hur jag själv blir när jag köpt nytt i alla fall. Man slänger sig över själva prylen, och glömmer manualen.
Att testa sig fram går till viss del - men det är även viktigt att läsa manualen och testa "medan man läser" så att man lär sig kameran ordentligt, först då kan man utnyttja den maximalt för att ta bra bilder.
mvh Martin
En nybörjarbok om fotografins grunder skulle jag föreslå. Det som är viktigt att lära sig är bländare, slutare, iso, skärpedjup och hur man tex tar foton på springande hundar vilket jag har en känsla av att du kommer att vilja göra. Kombinera det med att läsa manualen så kommer du att få mycket mer ut av ditt kameraköp.
Lyckat till
Har en A700 men har ingen erfarenhet av A100:an.
"The Complete Guide to Sony's Alpha 100" kanske kan vara av intresse. Det är många som gillar Friedmans böcker.
http://www.friedmanarchives.com/alpha100/index.htm
Om du inte redan vet det så kan det vara bra att veta att alla gamla Minolta AF-objetiv fungerar på din kamera, om du ska köpa begagnade.

#3 och #4 sa bägge två riktigt viktiga punkter. Jag kastar allid undan manualen och prövar mig fram men kamera manualen var min "bibel" ett tag och det var värt varenda stund med manualen.

åh, manualen är ju så trååååkig! ^^ men nödvändig, tror jag. har aldrig läst nån :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Tillägg: www.dyxum.com är en grymt bra sida som listar i stort sett alla objektiv som passar din kamera samt med massor av användarrecensioner på dem. De har dessutom ett ypperligt forum men det är dock på engelska.

TinaH
Tänk bara på att läsa igenom manual och att börja prova dig fram med de olika inställningar.
Hur har det annars gått med den? Har du fotat något som du kan lägga upp?

Jag har fotat mycket med den och tycker den är bra :)