Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 372 ggr
johan
0

Blåbär på makrofotografering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får aldrig riktigt till det med makrofotograferingen. Hur jag än gör tycker jag det blir oskarpt.

Här är ett försök på ett blåbär. Visserligen utan stativ.

Mvh // Johan

Grodan
0

(raderas)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

oliven
0

Vad hade du för inställningar på kameran, ser ut som väldigt kort skärpedjup.

moa
0

Jag kom på att jag hade den funktionen för någon dag sedan. Ännu har jag inte fått till något bra kort med makron ännu Flört

oliven
0

#3 Skärpan ligger väl på de mörka bladen!

Robert
0

Johan jag tror att ett stativ skulle hjälpa, för du svajar kanske till när du tar bilden. Eller så ligger du på marken med kraftigt stöd med dina armar som hjälp. Du har ett väldigt kort skärpedjup med makro, kolla länken här nedan och slå in dina värden:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Hälsningar

Robert

Mandysan
0

-Jag har en ny kamera som jag nyligen börjat använda (Nikon Coolpix P3). Har är ett kort taget i macroläge.

[mingdie]
0

Hej Johan

Jag håller med Robert. Det mycket korta skärpe djupet gör att du lätt hamnar utanför med motivet om du inte är helt stilla. Har lagt med ett foto där det suddiga främre bladet bara är en centimeter från bladet med skärpan. Det är inte lätt att få skarpt om man inte kan vara helt stilla. Försök igen.

Hälsningar

Eddie

Robert
0

Läcker färg, bra illustartion, det gäller att vara stadig som ett berg om man ska handhålle med extrem kort skärpedjup.

Hälsningar

Robert

smurfan-13
0

Jag var ju tvungen att testa "makron" på min kamera nu…

Undersidan av ett ormbunksblad

smurfan-13
0

Sen en bild på min minsta hunds tass. Han är yttepytteliten, väger inte ens 4 kg, men visst kan man nästan tror att han är stor?

Martin
0

Tycker att det är väldigt svårt att få rätt fokus på macrobilder. Kanske någon kan tipsa mig om hur man gör :o)

Här är ett exempel, vill ju såklart ha biet i fokus.

mvh Martin

[mingdie]
0

Hej Martin

Lite svårt att ge tips eftersom jag inte vet vad du har för kamera. Själv kör jag manuel focus samt på min kamera har jag också en förhandsvisning av skärpe djupet när jag trycker på en knapp. Ditt foto på biet  under dagens bild 13/7 har ju bättre skärpa. Det som fattas är lite mer ljus på själva biet och om inte solen hjälper till så får man använda en blixt som hjälp.

Hälsningar

Eddie

Martin
0

#12 Tack. Ja - jag tog ett 10-tal bilder på biet och fick till en skarp (den under 13/7), på ett hade biet en häftig "böjning" och där fick jag bakkroppen skarp (se bifogad bild). Men annars hamnade fokus på blad och blommor.

Använder en Canon Powershot S3 IS, men har inte testat med manuellt fokus men det är kanske det som får bli det nästa. Fast de där bina sitter ju inte still sålänge… :D

mvh Martin

Martin
0

Här är en länk till foton från någon som inte är blåbär på macrofotografering…:

Snygga macroshots!

mvh Martin

bjorsa
0

marnyman en sak som brukar fungera bra är ju att ställa kameran på manuellt och slutartid på 1/1000 del och sedan använda blixt så gjorde i alla fall jag i våras då jag fotade bin.

Här en bild på ett bi från den 12 maj taget med blixt å en 1000 del med en kompaktkamera diamge z5

mvh/bjorsa

Martin
0

#15 Tack för tipset, skall testas!

mvh Martin

Madde
0

Oj nu blev jag riktigt sugen på och fota Blåbär. Synd att man måste vänta så länge till hösten.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Zpookey
0

Jag tycker snarare att bilden blev häftigare så som det blev för det känns lite som att man själv är ett bi som flyger bakom och ser blomman från ett bi-perspektiv om du förstår vad jag menar.

Zpookey
0

Tror att jag postat dessa innan men jag gör det igen.

Zpookey
0

Droppe 2

Martin
0

#18 Ja, jag håller med. Gillar perspektivet och jag gillar att man ser ett bi "sväva" i luften. Hade dock inte tänkt på det som du säger om att man själv kunde vara ett bi och se det perspektivet… Intressant vinkling.

mvh Martin

Robert
0

#15 ser ut som humlan har haft rätt hög fart in i blomman :)

#19, 20 värda att se på nytt, fina.

Hälsningar

Robert

Hippien
0

Inser efter en skogspromenad att det är svårt att fota makrobilder på blåbär. Väldigt svårt med fokuseringen iom avsaknaden av stativ då jag krälade på marken.
Men men, här är en. Fokus är inte helt klockren men den är där. Någonstans… ;)

[mingdie]
0

Här är också en bild som jag skulle ha behövt stativ till. Ville ha hela katten skarp men jag var tvungen att ha snabbare slutartid för att minska noiset vilket betydde mindre skärpedjup. Sen såg jag att jag hade överexponerat bilden men vad gör det när solen skiner.

Hälsningar

Eddie

Robert
0

#23, 24 härligt jobbat, fint med detaljbilder.

Hälsningar

Robert