Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 579 ggr
Eostra
0

Kritik - Hundfoton :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute med min pappa och hans hund och fotade lite för någon vecka sedan. Vill gärna ha kritik på bilderna. :) Och tycker ni att logon är för stor eller stör mycket?

Eostra
0

Bild två :)

Eostra
0

Bild tre i både svartvitt och färg

[cocuyo]
0

Jag tycker att du behöver jobba en hel del mer med själva hantverket. Bilderna skulle kunna bli bra, men det är knepigt med snö, och det är minst lika knepigt med svarta hundar. Gråväder gör inte det hela lättare.

Om du använder histogram för att ställa in exponeringen kan du se till att hunden blir tillräckligt exponerad, och förhoppningsvis kommer snön också att kunna rymmas inom omfånget för exponering. Om någonting måste offras är det bättre att offra snön om det är hunden som ska fram. Snöbilder blir alltid underexponerade när man använder exponeringsautomatiken rätt av, och en svart hund som är underexponerad kommer inte att synas bra. Om kameran inte har histogram och manuell inställning har den troligen möjlighet att ställa exponeringen i plus ett par steg. Ett motiv med mest snö ska oftast ha omkring +2.

Det är inte heller rätt att använda spotmätning och sikta på hunden, eftersom bilden då blir överexponerad. Du måste helt enkelt försöka hitta den bästa kompromissen för att få tillräckligt mycket teckning i pälsen utan att fräta ut snön för mycket. Sedan måste bilden efterbehandlas för att bli snygg.

Jag har gjort en liten redigering av den första bilden, där jag har försökt plocka fram så mycket det går av hunden och försökt göra snön vitare. Det är inte kul med grådaskig snö, man kan bättre acceptera att det inte finns någon gradation alls i snön.

Hunden däremot vill jag gärna se på bilden.

Kompositionsmässigt tycker jag att den andra bilden har missat, men de två övriga är OK. Jag gillar den här bäst.

Kristall
0

_Gud vad han har växt! :O lilla valpisen :P
_Fina bilder, svårt att få en svart hund bra på bild (jag har ju erfarenhet av att fota Luna.. -.-), spec. i snö. Kanske du skulle ha kunnat beskära bilderna lite annorlunda, annars tycker jag att de är bra! :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Eostra
0

#3 Okej, ska försöka komma ihåg till nästa gång. ;)

#4 Ja, han har faktiskt växt. :) Mm, det är typ omöjligt att få bra bilder av en svart hund på vintern. >.< Ja, iaf bild 2 skulle kanske kunna ha lite mindre luft på vänstra sidan. ;P