Panoramafoto
Panoramafotografering har jag fastnat för. Det är både enkelt och roligt. Det är som att alltid ha med sig ett extremt vidvinkelobjektiv som kan ta hur vidvinkliga bilder man vill. Hela varvet runt om man så vill.
Här är ett exempel på en av det första panoramat jag tog. Det är från invigningen av en idrottshall i närheten som hette Kärlekshallen tills någon moraltant hävdade att den hette sofiebergshallen. På bilden ser ni de 11 bilderna jag tog. Bilderna skall överlappa varandra med 20-50% på alla håll.

Programmet jag använder för att sätta ihop bilderna är Autostitch som är gratis. Det är bara välja bilderna i programmet så sätter Autostich ihop dom rätt. Man behöver inte markera vilken ordning de skall sitta eller någonting, det är helt automatiskt.
Så här blir den ihopsatta bilden.
Man kan även använda panoramafoto för att ta högupplösta bilder om man vet att man skall förstora extra mycket. Då zomar man in så att man bara får med en liten del av det man fotar, och så tar man bilder så att det täcker hela motivet. När man sedan sätter ihop det så har man kanske en 30MPixel-bild med sin 4MPixel-kamera.
Hur var den där Rombilden panorama? Jag såg en skarv, men den var ju liksom inte så bred?
Rom-bilder är två bilder på höjden. För att slippa gå bort allt för långt från motivet så att alla människor blir pyttesmå, valde jag att ha två landsskapsbilder och lägga på höjden.
Svårigheten med panorama tycker jag är att få rätt vinkling på bilderna. Minst lilla vidvinkel blir alla vinklar sneda. Även ljuset kan ställa till det. T ex att den undre delen av Rom-bilder är relativt mörk, så blir himlen i den övre bilden alldeles för överexponerad.
Mvh // Johan

aktietrader, tack för tipset, det ser ut att vara ett väldigt bra program. Jag provade på att göra en panorama i Photoshop CS, men resultatet blev inte så lyckat, men däremot Autostich så blev det ett lyckat resultat.
Robert

Imponerande att man kan skarva ihop bilder på det där sättet!
>> Att göra en 3D-miljö kanske är lika enkelt?
Mvh // Staffan

Jag gjorde en liten test hemma och har satt ihop ett gäng bilder tagna i vardagsrummet. Det blir ingen 3-d miljö över det hela utan allt hamnar platt på en bild.
Robert

Kari, helst skall man ha samma exponering på alla bilderna. Då ändras inte färgen på himlen. Sen är ett stativ väldigt bra att ha så man kan sikta in horisonten på samma nivå i bilden hela tiden då slipper den bli vågig.
Vilket program är det ihopsatt med?

aktietrader, du nämner att exponeringen är viktig. Använder du en "Scen"-intsälling på kameran (exponeringsläge) eller ställer du in kameran manuellt. Jag antar att problem kan uppstå om man vill få för bred panorama, iom att ljuset skulle då skifta i olika vinklar, vilket då medför att en del av bild kan bli över eller under exponerad.
Robert

Ett 360graders panorama kan vara svårt exponeringsmässigt. Ibland har jag mätt exponeringen där jag gissat att ljuset legat mellan det ljusaste och mörkaste och använt den exponeringen runt om på det manuella läget. Men Autostitch är ganska förlåtande.

Använder Photoshop CS.
Bilderna är tagen på ”frihand” ” och autofokus.
Om man förstorar bilden så ser man att den är dåligt hopsatt.
Mvh // kari

Kari testa autostitch som jag tipsar om i #1, du kommer bli häpen över resultatet jämfört med PS. Färgskarvarna kommer försvinna och vågigheten i horisonten med.

Jag är impad, grymt bra program AT!

Sedan en vy över den ännu mindre fjordsamhället Övre Eidfjord.
Här kan man se början på två dalpass som leder upp på Hardangervidda. Den vänstra heter Måbödalen och där går riksväg 7 mot Oslo. Den högra heter Hjölmodalen och här går den gamla handelsvägen Nordmannaslepan österut. Dit skall jag imorgon, om jag hinner och orkar tänker jag ta mig upp på fjällplatån

Snyggt antibody, det lär nog inte vara sista gången du tar panoraman när det blir så lyckat och det finns sådana vyer att ta på.
Den sista bilden är riktigt bra.

AT, tack både för programtipset och kommentar. Första bryggan är lite förvrängd, skulle kanske ställt mig på den istället.
Bilderna från detta landskap blir av naturliga skäl alltid bra. Dom blir rentav kanske lite för "smöriga" på nåt sätt. Men sannolikt blir det fler panoramabilder från morgondagens planerade tur.

antibody, du har en väldigt tacksam omgivning att fotografera och du fångar in den snyggt.
Jag gillar alla dina tre bilder här ovan 20, 21, 22 och favoriten är övre Eidfjorden. Alla tre bilderna har fint ljus och härlig färgmättnad, tjusigt. Jag tror (nästan säker :-) ) att bilderna 20 och 22 hade blivit bättre om du fick lite yta till vänster om husen, så att de kommer in i bilden något, man kallar det för rules-of-third - eller gyllene snittet.
Tack för att du delar med dig utav din omgivning!
Robert

#24 Tack för kommentaren.
Funderade själv på det samma ett tag. Men nu känns det mer som "botten i brunn" och det tror jag passar lite bättre. Skall bli bli spännande och se om panoreringen blir annorlunda nu när man fått lite rutin. Skall ut på ny tur om några timmar.
Men som sagt naturen och färgerna finns där. Bara att rotera runt egen axel och exponera. Därefter paketeras allt med några klick i autostich.

Snygga bilder antibody!
Kan du inte prova att ta några bilder både på höjden och längden? Så Autostich får jobba lite :-) Jag hade gärna sett lite mer av bergen som reser sig upp ovan fjorden.
Gillar speglingen i det stilla vattnet. #21 är grym.

#26 Tackar.
Prövade på höjden idag men blev förvrängt och misslyckat. Hela denna dal har spenderats på turgående. Gick gamla vägen till det numera avfolkade gårdsbruken i Hjölmodalen. Vädret fantastiskt och upplevelsen likaså. Grillade korv och kokade kaffe och fortsatte sedan till topps (ca 800 möh) och sedan ner igen. Sammanlagt gått 5-6 timmar idag, lagomt mör i benen.
Första panoramat mot hållet vi kom ifrån.

Bump för Johan
Antibody, vilken härlig miljö och vilka fina bilder!
Tom
Verkligen läckra bilder!
mvh Martin
Hej igen, vet inte varför bilden blev så liten, hade själv gjort den i 130 kB
Oj antibody, vilka fantastiska bilder :-) Vilken omgivning.
Bor du där eller är du på besök? Nu blev jag avundsjuk - och det händer inte ofta kan jag säga men oj…vilket ställe 
/mihe

#31, 32 och 35. Tackar.
mihe. Bor och jobbar här på halvtid fn. Sista tiden mycket jobb och lite foto. Lägger några nytagna i ny sträng.

Janke, jag tror att det ska gå och lägga en en serie bilder under och över horisonten så att du får 3 lager med bilder.
Jag fotograferade en gång vardagsrummet och knäppte upp och ned, höger och vänster i alla möjliga konstiga riktningar och programmet blev inte yr för det och lyckades med att sätta ihop allt till en bild.
Hälsningar
Robert
Robert, jag skall testa detta. Jag använder ju Canons panoramaprogram, jag testade Autostich på samma bilder men tyckte bla. att detaljer försvann. Vad använder ni för några program här förutom då Autostich som jag förstår fler har tastat.
/ jankee

Jankee, jag har använt autostich med bättre framgång än Photoshop. Vid de få tillfällen jag gör panorama så blir det nog AS.
Hälsningar
Robert

imponerad antibody
Jag lyfter fram den här tråden för dem som inte har sett den.
Vänliga hälsningar
Niklas

Här är ett QTVR panorama med Robert i farten nånstans i bakgrunden.
Här är ett QTVR panorama från Gröna Lund förra våren.
Snyggt Pelle!
Vilket panoramahuvud använder du på stativet?
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag kör utan =) Jo, jag använder inget panoramahuvud utan kör lite manuellt kan man säga, med vattenpass och riktmärken. För att det är billigare och att det går att ta panoraman närhelst man vill ( panohuvuvden kan vara både otympliga och tunga ).

Jag har aldrig fattat vad som är så speciellt med panorama.. Men nuuu fattar jag! :D
#46: Jag håller med om att det går bra utan. :-) Det är mest att jag inser att vissa problem kan jag undvika med ett riktigt panoramahuvud. Vid panoraman med stora avståndsskillnader får jag problem ibland.
Hur korta slutartider kan du använda med Peleng och få bra skärpedjup?
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag kör som standard f8 för att få hyfsad kantskärpa men slutartiderna beror ju mest på hur omgivningen är, kan röra sig från en sekund till 1/500. Min metod är lite hej och hå =) och jag stitchar manuellt i Photoshop ( tidskrävande ).
#49: Jag har oftast använt bländare f/22 och anpassat slutartiderna efter det för att få största möjliga skärpedjup. Det är nog lite overkill egentligen och det har naturligtvis sina nackdelar. Nu använder jag ett 17-40-objektiv vilket betyder att skärpedjupet är mindre än på din Peleng.
Menar du att du syr helt för hand eller att du låter Photoshop göra det med det inbyggda panorama-makrot och därefter fixar det som behövs manuellt?
Jag tycker att det inbyggda makrot är riktigt dugligt på själva sammanfogningen, men att det saknas en del för att sen få det att bli ett bra panorama. Därför använder jag PTGui Pro i stället. Det producerar färdiga bilder av ganska hög kvalitet, vilket är bekvämt och sparar väldigt mycket tid.
Vänliga hälsningar
Niklas

Nej, jag använder inte Photoshops panoramafunktion. Rätar endast ut vertikala linjer med pTools ( plugg för linsjusteringar bl a ), sen stitchar jag manuellt i photoshop och maskar och har mig.
Sen tar jag den färdiga jpg filen och konverterar till QTVR med Qubic Converter ( gratis från Apple ).
Oj, vilket hantverk. :-) Har du provat något av de automatiska programmen eller gillar du själva processen?
Vänliga hälsningar
Niklas

Den här guiden har jag lagt upp tidigare, men här är den igen om någon vill testa att göra panorama i Photoshop CS3 (om jag minns rätt finns den här funktionen även i CS2)
/Mats

#52 Jo jag har prövat massor av program men inte fått till det. Och så gillar jag på nåt sätt at göra det i photoshop och se det växa fram.
Okej. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas