Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 6151 ggr
kristinah
0

Fotoredigeringsprogram

Vad använder ni för fotoredigeringsprogram då ni fixar till era bilder. För det mesta laddar jag bara över dom från kameran till datorn med hjälp av FinePix, ett program som följde med min särbos digitalkamera. Jag brukar klippa en del bilder men vad jag förstår redigerar ni era bilder också, eller är jag ute och cyklar?

Robert
0

Mitt arbetsflöde:

Kamera - > Camera RAW -> Photoshop CS2 -> Färdig bild

Hälsningar

Robert

kristinah
0

det var just det jag tänkte … Photoshop är väl ett program som man inte laddar ner utan man måste betala för det eller?---

Hippien
0

#2 Ja tyvärr. Men det är outstanding tycker jag.
Kör också PS CS2 och är helnöjd med det.

Niklas
0

#2: Du kan prova Picasa som är gratis. Du kan göra enklare förändringar där och ofta räcker det.

Vill du ha något bätre men inte lägga ut så mycket pengar kan du köpa Photoshop Elements. Det är en avskalad version som kostar omkring en tusenlapp. Jag använder det och saknar inte direkt något.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

#2, du kommer väldigt långt med Elements. Det finns massor med böcker i ämnet och Mattias på Moderskeppet.se har tom börjat skriva en artiklar om Elements. Ladda hem 30-dagars prov av Elements från Adobe.se

Jag föredrar den engelska versionen som är billigare och fungerar bättre då de flesta guider på nätet och i bokform är på engelska.

Hälsningar

Robert

kristinah
0

Robert. Där kom problem nr 2…engelska. Jag har bara min skolengelska och jag slutade skolan -72 el nåt sånt. Nåja min pojkvän brukar säga man ska inte se problemen, man ska se lösningarna. Tack i alla fall för informationen så här långt. Jag skall se vad som händer. Än så länge lägger jag nog in oredigerade bilder om jag nu inte hittar på nåt annat roligt.

Martin
0

Använder Photoshop Elements och klarar mig bra på det. Sedan jag fick tips av någon… (tänka, var kanske berra?) på Noiseware Community Edition så använder jag det för att ta bort en del brus på bilderna ibland också, innan jag behandlar dem i Elements. Gör dock väldigt lite bildbehandling, försöker få till det bra i kameran istället. :o)  (men har mer och mer fått upp ögonen för bildbehandling och möjligheter där, så i takt med att jag lär mig så kommer det ju att bli mer).

mvh Martin

bjorsa
0

Gimp är ett gratis program http://www.gimp.org/ och den finns på svenska tyvärr så använder jag den inte men den är säkert bra .

mvh/bjorsa

kristinah
0

#8 Gimp har jag faktiskt på datorn hemma i stan men jag har inte heller testat det. Då vet jag vad jag skall göra då min semester är slut och jag blir stadsbo igen.  Photoshop Elements skall jag undersöka lite vidare. Tack alla för all info hittills.

Robert
0

#7, jag kan tänka mig att det var bjorsa. Han har varit en fena på att hitta bra länkar på brus och skärpeprogram.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#10 Å länken till noisware var de du som gav mig robert å de programmet är ju verkligen bra för oss med kompaktkameror som gärna vill brusa till bilden i sämre ljusförhållanden och dessutom så finns det programmet som gratisversion (Community Edition 2.5)

http://www.imagenomic.com/download.asp

mvh/bjorsa

Martin
0

Bjorsa var det och ingen annan som tipsade om programet. Rätt cred till rätt person. :D

mvh Martin

kristinah
0

Här kommer information från både höger och vänster så till sist blir jag alldeles yr. Var hem en sväng till staden idag för att plocka över några bilder från sonens usb-minne och då såg jag att jag har flera olika fotoredigeringsprogram som jag inte har kontrollerat upp alls. Måste börja testa vad jag egentligen har i min dator. Men det är fortfarande bra med olika tips från er som varit med lite längre.

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder Photoshop när det behövs men är alldeles utmärkt nöjd med Picasa till vardags när det gäller att hantera stora mängder bilder. Det är snabbt och lätt att både redigera och ändra Upplösning på bilderna…

Googla på Picasa och ladda ner, det är gratis och tillhör Google-familjen tror jag…

Numer pensionär i Nynäshamn

Titti
0

Hejsan!

Jag använder mig av XnView och Adobe Photoshop Album Starter Edition 3.0. Friversionerna som jag har så är det visserligen begränsade funktioner i, men det räcker åt mig. Använder båda programmen, det som jag känner mest för att använda då för stunden. Oftast så vrider jag fotona på rätt och beskär i XnView och fixar till ljusstyrka, kontrast i Photoshop-versionen. Till min stora lycka så fick jag de svenska versionerna, så helt hopplöst är det ju inte.

XnView fick jag med en PC tidning, och Photoshop starter edition laddade jag hem. Har jag förstått saken rätt så är Photoshop Starter edition (fri) en enklare version av Adobe Photoshop Elements 4.0, de vill bara att man ska registrera sig så.

http://www.adobe.com/se/products/photoshopalbum/starter.html

Robert
0

Titti, stort tack för tipsen. Jag tror säkert att många kommer att ha nytta utav din rekommendation.

Snällt av dig att du tog tid till att dela med dig!

Hälsningar

Robert

kristinah
0

Alternativen är många har jag märkt. Ingenting är omöjligt bara man ser möjligheterna.