Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 765 ggr
Carruu
0

Vilken är bäst ?

Nästa år ska jag köpa min första systemkamera. Jag har tänkt en Canon EOS 450D eller en Canon EOS 40D. Min fråga är; vilken av dem är bäst ?

[Fibbe]
0

40D är semiproffs och 450D är canons budjetvariant

Carruu
0

Ok , rekomenderar du 40D framför 450D? (:

Limpan4all
0

Har du råd med en 40D skall du köpa en sån den kommer aldrig att göra dig besviken.

Jag har en och är helnöjd, min sjunde digitalkamera så jag har använt det mesta.

Carruu
0

någon mer ? (:

Norrskenet
0

Att köpa en 40D för 16000:- som första systemkamera är väl inte att rekommendera!!!!

Isak
0

Det kommer troligtvis komma nya kameror till nästa år.

Fördelen med 450D är att du kan lägga mer pengar på bättre och dyrare objektiv då de har längre livslängd än en kamera. Nackdelen är att 450D inte stöder CF vilket de flesta systemkamerorna använder.

Därför skulle jag nog ändå valt 40D, men som sagt. Det lär komma nya kameror till nästa år.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Norrskenet
0

#6: Tycker du att du kan rekommendera en kamera som kostar 16000:- till en som är 13 år och som skall börja fotografera med systemkamera? Det är som att ge en Porsche till en som fått körkort!

Grimjaur
0

#7 16000:- är väl att ta i, den kostar från 10299:- i Sverige och från 8466:- om man kan tänka sig att köpa inom EU.

Om familjen/barnet har pengar till det så varför skulle de inte kunna köpa en sådan? Man behöver inte kunna kameran utantill när man börjar för att kunna ta kort med den.

Norrskenet
0

#8: Det är väl utan objektiv? OK man kan få en för 15000:-

länk 

Det finns alltid en fara att man blir fokuserad på utrustningen. Kan man inte ta bra bilder med en kompaktkamera, så tror man att bara jag får en riktigt bra systemkamera så så blir det per automatik bra bilder.

Grimjaur
0

Nja. de finns ju med objektiv från 13599:- (Sverige). Annars borde det väl finnas begagnade objektiv till en väldigt rimlig peng, även till Canon? Eller så är det rent av så att hon har ett objektiv hemma som hon har lyckats få av någon.

Visst, man kan inte förvänta sig underverk bara för att man köper en bra kamera men skärpa, brus, slutartider etc blir bättre (om man har ok objektiv) och då ökar chansen att bilderna ska bli bättre. Givetvis så hjälper ny kamera föga när det gäller kompositioner, motiv och idéer överlag.

Jag förstår din tanke och jag hade förmodligen inte rekommenderat en så dyr kamera till en 13-åring heller såvida jag inte visste att familjen hade väldigt gott om pengar. I det här fallet så kanske de ekonomiska förutsättningarna finns och då kan trådstartaren få välja själv vad som är ett skäligt pris för hennes första systemkamera. Hon undrade vilken som var bäst av dem och sanningen är ju 40D.

Isak
0

#7 Jag skrev bara att jag skulle valt 40D. Sen skrev jag att det lär komma nya kameror tills nästa år. Så vem vet vad som finns på marknaden då och hur priserna ser ut ?

Sen tycker jag ju att hon ska klämma på lite olika kameror innan hon bestämmer sig. 

Sen va ju frågan vilken av dem som var bäst.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Ellsa
0

40D är bättre, men som förstakamera kanske 450D.

Carruu
0

Tack för alla svar om vad ni tycker! Ja , jag borde fundera en del. Sen är de så att jag antagligen inte får så mkt pengar igen som jag då kommer att få nästa år. Så jag skulle vilja ha så bra som möjligt. Just nu läser jag mycket om de olika funktioner & så i systemkameror. Det kanske inte är helt fel skulle jag tro. Så jag ska kunna ta så bra bilder som möjligt.

StefanBP
0

Jag anser inte det finns någon nakdel med att köpa den dyrare kameran, tvärt om den är betydligt bättre.

Men att tänka på när man lägger så mycket pengar är om man verkligen kommer att ha fotografering som hobby länge. Om du verkligen älskar att fota och tror dig göra det i fortsättningen oxå, så tycker jag din inställning är helt rätt med att investera i Semi proffs kamera.