System för nybörjare
Hej!
Jag håller på o sparar till min första systemkamera och undrar om ni har ngt tips på en bra system som ni rekommenderar till nybörjare ?
Jag har annars alltid fotat med en "vanlig" digitalkompakt men tycker att dom suger, rent ut sagt. Jag fotar väl mest lite allt möjligt som kommer i min väg - djur, natur, människor. Är beredd att lägga ut ca 6000 kr högst så det ska väl vara i den prisklassen som jag helst vill ha tips på. Har sett många "nybörjare" som haft en Nikon D40, och sett att den är den billigaste av alla systemkameror (iaf dom jag kan hitta), så hur bra e den egentligen ?
Mvh / Bella
Ps, ursäkta ifall jag startat en tråd som det redan finns hundra av innan, jag försökte söka på liknande men fick inget resultat alls. Ps.
Samsung GX-1L är en bra och ganska billig systemkamera som är en bra nybörjarkamera
hur är det med samsung och digitalkameror, egentligen? tittar man in på samsungs site hänvisar de till en annan site beträffande deras modellsortiment, samt att sidor som säljer andra märken har väldigt lite samsung, eller ingenting alls.
Om du har tänkt att i framtiden nöja dig med objektivet som följer med kameran så funkar väl D40 men om du ska köpa fler objektiv så blir du ju begränsad när kamerahuset inte har någon egen fokusmotor utan det måste finnas i objektivet. Exakt hur mycket begränsad kanske någon nikonist svara på?
I övrigt så presterar de likvärdigt i den prisklassen men vissa har inbyggd bildstabilisering, vissa har större begagnatmarknad, vissa är små, vissa har bättre brusegenskaper (ofta till kostnad av skärpa), vissa har "live view", vissa har större sökare etc etc i all evighet; frågan är vad du anser är viktigt med din kommande kamera? Har du möjligthet så är det bästa att prova på dem i butik.

#3 Svår fråga. Kameran ska vara snabb, från det att man startar den, till fotot. Det ska gå relativt snabbt så man hinner ta bilden i rätt läge. Sen tycker jag att skärpan är viktig.. men jag är såpass ny på detta så jag kan i princip inte säga vad jag tycker är viktigt, bara att den är hållbar, snabb, tar bra bilder med bra skärpa osv.
Tror inte att det är så stor skillnad i "uppstartningstid" och hur pass snabb autofokus det är på de aktuella modellerna men har någon tabeller på det så skulle det vara intressant att se. Hastigheten på autofokusen styrs ju även av vad det är för objektiv du använder.
Skärpan hänger till största delen på objektivet, vill du ha det skarpt och "billigt" så är oftast ett fast objektiv på 50mm att rekommendera till de flesta modeller.
Fördelen med butik är att du kan känna om kameran ligger skönt i handen, är lösningen på knappar, rattar och menyer bra, är sökaren av önskad storlek.
Jag hade personligen tagit en kamera med inbyggd bildstabilisering men jag är partisk och smaken är som baken.
Lämpliga recensioner:
Du har fått bra svar. När det gäller ingångskameror så finns det många att välja på. Som du själv sa så finns det Nikon D40. Canon har D400D. Pentax har K100D som kommer att ersättas av K200D. Sony har ett par bra och också Olympus. Samsung är nästan likadan som Pentax med samma objektivfattning.
Så jag föreslår att du går in på alla dessa företag och tittar på deras instegskameror för att se vad dom har och vad du vill ha på en kamera. Gör som grimjaur sa och gå sedan och testa dom i butiken. Alla dom här kamerorna kommer att ge dig vad du vill ha. Alla system kameror har snabb startup.

Tycker inte att du ska glömma Sonys DSLR, deras Sony A200 verkar vara en fin kamera själv har jag A700, och är mycket nöjd med den. Sony storsatsar på DSLRer och tillbehör som objektiv osv.
Hade jag inte valt Sonys system så hade jag nog valt Nikon system, inte Canon för jag tycker dom verkar stå still i utvecklingen och leva på gamla meriter…
Tänk på att tänka lite framåt oxå, du kanske vill en dag uppgradera din kamera, och då är det ju kul om dina objektiv passar till den nya kameran.
PS! Sony kommer "snart" släppa Sony A900 som kan bli en sann värsting med den nya 24mp sensorn.
#7 Nu var det väl visserligen 6000:- som hon ville lägga och inte 30 000-40 000:- eller vad nu a900:an hamnar på.. :)

#8 nej självklart inte, men man måste ju planera för framtiden
… Sony 200 är kanske något mer för henne.