Bröllopsfotografering vid dåligt väder?
Ska inom kort agera bröllopsfotograf åt en kompis och oroar mig lite för vädret. Jag fotograferade en annan kompis som gifte sig borgerligt i förra veckan och då var det mulet och grått väder och flera av bilderna blev alldeles för mörka. Jag hade då inget stativ till hands så jag hade svårt att kompensera med slutartiderna.
Om det nu blir trist väder på kommande bröllop vill jag ha lite trix att ta till så kom gärna med förslag på hur man kan göra för att få bilderna intressanta och inte allt för mörka. Något att tänka på?
I blixtväg kommer jag endast ha tillgång till min Sigma EF-500 DG ST och inga andra avancerade ljussättningstillbehör.
Tacksam för alla förslag och idéer!

Du kan kanske göra en billig reflektor av kartong limstift och aluminiumfolie fast kanske ser lite tråkigt ut på bröllopet med en sådan men du kan ju tillverkan en stor en som du låter stå där dom skall gifta sig å sedan lämnar den kvar så du slipper att släpa på den då kan du göra en stor en som du kan ställa på marken och manövrera med ena handen bara en idee fast har du en sådan så kommer de garanterat vara kanonsol :-)
mvh/bjorsa

Tack för budgettipset! :)
Har aldrig jobbat med reflektor. Gör det stor skillnad?
Måste man rikta någon blixt/ljus mot denna eller försöker man bara göra en solkatt i ansiktena på dem? :)
Jag kommer att ha två assistenter så det verkar ju proffsigare om jag förser dem med jobb också! :)

Såg att dom hade en hel del att välja på på cyberphoto.se i rimlig prisklass. Silver/vit är väl vanligast men dom har också sunlight/vit och silver/guld.
Någon större skilnad på dem? Vilken rekommenderas för bröllop och porträttfoto utomhus?

Jag använder en sån där hemmagjord ibland och den är till för att belysa/reflektera på "offret" själv har jag ingen aning om vilken som är bäst silver guld eller vit men robban kan nog en hel del om reflektorer och bröllop så skicka ett meddelande till honom om han nu inte svarar i strängen .
mvh/bjorsa

Hippien, om jag var dig så skulle jag gå till en kyrka. Prova min blixt i kyrkan, det är rätt ödsligt under dagtid på veckorna, ha någon som kan vara brud eller brudgum. Var inte rädd och ställ in kameran manuellt, sätt ett högt iso-tal, använd kortare slutartid, använd bländare på 2.8 mm. Titta på histogrammet, analysera och sedan ta om bilderna tills du får bra resultat. Registrera dina värden och använda dom vid fotograferingen.
Hälsningar
Robert

#5 Jag ska iväg på rekning imorgon till kyrkan med brudparet och troligt är uselt väder så jag ville ha lite tips med mig i bagaget att testa på plats imorgon.
Ska labba lite med iso-talen. Har varit dålig på det hittills.
På min mans 50-årskalas hade fotografen ett kastrullock som reflektor. Bättre än ingenting och bilderna blev helt ok.
Numer pensionär i Nynäshamn

#6, lycka till!
Robert