Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 622 ggr
FormerMazda
0

Dags för nytt objektiv?

Dåså, dags att kolla av expertisen här.

Saken är den att jag (utan grund egentligen) har fått för mig att jag vill köpa nytt objektiv till min kamera. Och nu har jag fått lite pengar över så då är det ju nästan läge rent av! Kameran jag har är en Canon EOS300D med kitobjektivet (canon EFS 18-55mm), det känns som att objektivet begränsar kameran beträffande kvalitén på korten, och då vill jag byta upp mig.

Jag fotar i nuläget mest landskap och porträtt. Jag tror att jag vill fota mer porträtt än jag gör nu. Men än är jag lite obekväm med att be folk posera..

Så första frågan blir väl om jag har rätt i antagandet?

Andra frågan är: vad ska jag köpa? Av nån anledning så vill jag hålla mig till canon om ingen annan kan med saklig fakta avråda mig och visa på annat märke som är bättre. Sen är det ju förståss vilken typ av objektiv jag ska ha. Cyberphoto kategoriserar väldigt fint tycker jag, och eftersom jag är nöjd med det zoomomfånget jag har så borde ju ett "normalzoom" sitta som kepsen. Dock känns det ju lockande att satsa på ett med större omfång..

Självklart, priset. Ekonomiskt begränsad är jag väl till den delen att jag inte vill lägga mer än max kanske 2500kr eller nåt. Detta är inte min största hobby. Än. Plus att nytt minneskort är på g.

Robert
0

FormerMazda,

Ett 50 mm 1,8 får du för 1124 kr på Cyberphoto, http://www.cyberphoto.se/canon/ef/50_18.php. Med din kamerasensor får du en brännviddsutsnitt som ett 75 mm objektiv. Var aktsam ändå för jag har noterat lite förvrängning med 50 mm objektivet om du ställer dig för nära.

Lägg sedan 720 kr på ett minneskort, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=cf1024u. Då har du fortfarande pengar kvar, de lägger du på en bok om exponering:

http://foto.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=0c776859-e013-47a6-97ba-deebf047f50a

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Porträtt kan du få väldigt fina med objektivet Robert rekommenderar. För landskapsbilder kan du nog fortsätta använda paket-objektivet.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

FormerMazda
0

#1 Tänk, jag har tittat på det där objektivet innan. Och det känns ju bra att de lovordar det så mycket. Men, kommer man sakna att inte kunna zooma med det? Iofs. är det ju bara att flytta kameran, men ändå?

Robert
0

#3, en väldigt bra zoom är bena  :)

Robert

Niklas
0

#3: Du kommer att sakna zoom, men du har ju kvar paketobjektivet. Du kan inte få både zoom och så bra ljuskänslighet för rimliga pengar. 50-millimeterobjektivet kan ta väldigt fina porträtt.

Ska du ha ett bättre zoom får du nog räkna med att lägga åtminstone dubbelt så mycket som du skrev ovan att du är beredd att göra. Om du inte hittar det begagnat förstås.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Ett bra zoom med samma ljusstyrka eller något sämre och kvalité som 50 mm gluggen så får du lägga runt 10.000 kr.

Hälsningar

Robert

broderbluff
0

50mm f1.8 på en 300d blir 80mm beskärningen är 1.6x