Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 6108 ggr
cgwe
1

Gratis Fotokurs

Gratis Fotokurs på webben:

Citat: "Tanken med den här produktionen är att den ska kunna fungera som ett stöd i undervisningen vid gymnasieskolans medieprogram i kurserna fotografisk bild A & B, men den går givetvis att använda i alla andra sammanhang också."

http://www.fotonord.se/fotokurs/index.html

fotokrafs
0

Kollade sidan lite snabbt, ser ut som en bra pedagogisk sida.. :-)

Mandylion
0

åh jätte bra.. kommer nog att hjälpa mig en hel del. Tack

cgwe
0

Andreas Gradin som gjort den här kursen är utbildad gymnasielärare i bland annat ämnena media, foto, rörlig bild och digital bildbehandling - så jag tror att den här gratiskursen kan vara till god nytta för oss som snabbt vill lära sig grunderna för fotografering.

Cavello
0

En av de bästa fotoskolorna jag har sett hitills :)

AndreasG
0

Halloj!

Tack för era kommentarer om min webbkurs. Det glädjer mig att ni finner den givande. Jag såg i min trafikstatistik att jag fick en hel del besökare från den här siten så jag var ju tvungen att kika vad det kunde vara för något :)

mvh

Andreas

www.fotonord.se

Isak
0

Tack för en bra skola Anders och kul att du tittar upp vart du får dina besökare ifrån. Jag har ännu inte läst skolan, men av överblicken så kommer jag ta mig en närmare titt.

Hälsningar

Alexander, sajtvärd Foto 

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

izze
0

Jävligt fin fotokurs :)

Lozzan
0

Jättebra! Har bara hunnit läsa några sidor, men har inget att klaga på än så länge. =D

cgwe
0

Jag har nu läst igenom hela den här kursen och lyckades få 13 rätt av 14 möjliga på kunskapsfrågorna. Tycker kursen är mycket lättläst och givande. Det blir nog svårare att kränga kurser till överpriser i framtiden, när så här bra alternativ finns tillgängliga för oss nybörjare.

Isak
0

det känns lika bra som moderskeppet. Lite samma koncept också.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Shallow
0

Bra, har läs lite inte allt hinner inte göra de men ska göra de sedan :)

MB300E
0

läst igenom en del och tycker det ser jätte bra ut :)

Cavello
0

Är inte fråga 5 fel? Svaret ska ju vara panorering men det finns inte med som alternativ?

AndreasG
0

Nej den stämmer. Panorering/panning/följning är olika ord för samma sak ;)

Cavello
0

Aha, då förstår jag.

sumpen
0

kanon sida =D

Robert
0

En fin kurs för den som inte har läst kamerans manual.

Hälsningar

Robert

swed
0

Hur menar du Robert? Kursen kan väl inte vara ett alternativ till kamerans manual? Jag tror snarare det blir lättare att förstå kamerans manual när man har läst den här kursen. Eftersom du Robert är lärare och utvecklare av fotokurser är det synnerligen intressant att ta del av dina synpunkter i den här frågan.

Ps Beklagar kamerastölden som du berättat om i din blogg. Hoppas allt ordnar upp sig till det bästa.

bildochfoto
0

Bra tips om en bra struktur för en nybörjare. Väl värd at tipsas om och perfekt för den som sedan vill gå vidare till mer avancerade kurser.

Bra struktur och information. Jag vet med mig själv att jag också borde läsa om min manual för där finner man mycket information som de flesta missar på grund av lathet….

Nyligen visade Robert mig hur jag skulle skilja på autofokus och ljusmätning så att det inte är samma knapp. Vilket underlättar enormt. Jag har med andra ord inte läst manualen ordentligt och jag gissar att jag inte är ensam om det.

Prestige lär dig ingenting. Ödmjukhet inför din egen kunskap och nyfikenhet kommer överösa dig med kunskap….

[mingdie]
0

#17 Robert hoppas du inte menar vad du skrev. Det verkar som om du inte tycker om den för att den är gratis. Han beskriver grunderna i fotografering från bländare, slutare, skärpedjup till komposition osv. Detta är precis vad väldigt många nybörjare som kommer till fotoifokus behöver. Du ser inte den informationen så bra förklarat i en kameras manual.

Så för dom som är nya på fotografering är det en utmärkt site att lära sig grunderna.

Eddie

cgwe
0

#17    Tror inte gratisalternativen enbart skall ses som ett hot mot den kommersiella verksamheten. Det kan ju också vara så att gratisalternativen fungerar som dörröppnare för den kommersiella delen av i det här fallet kursverksamhet. När fler människor enkelt och gratis får goda grundkunskaper tror jag det kan skapa en större efterfrågan på fördjupning.

Grodan_Boll
0

Den här kursen är en riktig höjdare och dessutom gratis också. Nu kan jag nog äntligen lära mig att skapa riktigt bra bilder.

Ett stort och varmt tack

Grodan Boll Cool

Taci
0

Jättebra! Ska läsa den mera sen då jag köpt min systemkamera :) Roligare än att läsa manualen ;D Vilket jag också kommer göra iof. Snygg layout, o enkel att navigera på!

AndreasG
0

Tack allihopa för era vänliga kommentarer!

Kan ju passa på att fråga i den här tråden om det är någon här som är antingen lärare eller elev på någon av kurserna i Fotografisk bild på gymnasiet och som kan tänka sig ställa upp på en liten mailintervju angående dessa ämnen.

Håller på med mitt exjobb och har lite problem att få tag i folk att intervjua…

Grodan_Boll
0

#17   Håller med dig Robert att det är en fin kurs - fint också att den är gratis.

Hälsningar

Grodan_Boll

steg
0

"24   Du har Robert här ovan som är lärare och utvecklare av fotokurser. Tror Robert jobbar inom det privata alternativet till gymnasieskolan. Du hittar Roberts kurser på den här adressen också:

http://www.roberthammar.se/?page_id=214

Robert
0

För att mina tankar inte ska misstolkas,#17, så tycker jag att gratiskursen var bra, och den kompletterar den manual som följer med kameran. En bra intro till fotografering och som Andreas påpekar är att kursen är en introduktion.

Hälsningar

Robert

Gandell
0

Trevligt att det finns så här goda initiativ i en annars så oerhört kommersiell tillvaro. Har just läst igenom gratiskursen och funnit många goda tips som kommer att underlätta för mig som hobbyfotograf.

Ett stort tack till Andreas Gradin

wymi
0

Tack till Andreas för en bra genomarbetad och pedagogisk fotokurs.

wymi
0

Bortredigerat av mig själv - blev dubbelpostat.

Förlåt  Ledsen

[VictoriaR]
0

Den är jättebra,läser den nu:)

Bra förklarat med bra bilder till+så är det helt GRATIS!

FotoFlikkan
0

Den här kursen var ju jättebra :)

webbwalle
0

Bästa jag sett hittils! bättre än manualen på kinesiska!

Här är en guide på engelska för canon,,,http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part1/1B.html