Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 826 ggr
Gertb
0

Revaxör

Ett annat bra tips som gavs i går var att det bästa medlet mot damm på spegeln var att använda apotekets gummitutor mot vaxproppar. Jag har haft flera irriterande dammråttor på spegeln som jag försökt få bort med Kodak cleaning paper. Resultatet har blivit att de förökat sig mångdubbelt!

Så idag gick jag till apoteket för att köpa en gummituta. Tyvärr så sålde de inte enbart tutorna utan jag fick en flaska revaxör på köpet.

Kassörskan frågade om jag använt Revaxör tidigare. Jag förklarade att det inte var jag som var patienten utan min kamera som behövde en behandling. Hon såg ganska förvånad ut

- Hmmm, ja jaså, ja det har jag aldrig hört talas om. 

Jag försökte förklara så gott jag kunde, men det såg mest ut som om hon skulle vilja ringa psykdoktorn Skrattande

Resultatet blev i alla fall strålande, alla råttorna är bortjagade! Apropå detta är någon intresserad av att köpa en flaska revaxör lite billigt?

Ruterdam
0

Hej! Jag undrar vart dina sportfototävlingar har tagit vägen? Tycker det var en rolig tävling som jag hoppas kommer finnas kvar. Skrattande

Kattapult
0

haha xD kassörskan måste undrat vad det var för lustig typ som skulle hälla Revaxör i sin kamera

[cocuyo]
0

Kanske skulle tilläggas att gummitutor ska finnas på apoteket, jag har köpt två stycken, den senaste bara för några veckor sedan.

Utan Revaxör :-)

Gertb
0

"1  Sportfototävlingarna var kul, men det kändes lite tråkigt när intresset var så litet. Därför lades de ner. Men vi får se, i framtiden kanske intresset bli större.

[mingdie]
0

Är det spegeln eller sensorn du pratar om? Vill bara lägga in en liten varning. Du gör helt rätt som använder luft för att göra rent. Spegeln skall aldrig göras rent med annat än luft. Den är otroligt känslig och skall inte göras rent med någon våtmetod till skillnad mot sensorn som kan göras rent med både luft och våtmetod.

Jag har själv lite skit på spegeln men det spelar ingen roll eftersom det inte påverkar fotot till skillnad på skit på sensorn.

Ruterdam
0

4# okej. :)

Gertb
0

# 5 Detta gällde spegeln och gick alldeles utmärkt. Men jag blev lite  konfys när jag läste ditt inlägg. Jag tror att sensorn är betydligt känsligare än spegeln, i alla fall får man den uppfattningen när man läser igenom Nikons handbok. Spegeln kan du använda både luft och våttrasa till.  Om sesorn står att man får: "under inga omständigheter vidröra eller torka av filtret". Däremot kan man använda luft till sensorn om man är försiktig.