Nikon D80 eller Nikon D40x
Äntligen dags för en ny kamera. Jag har sålt min D50 eftersom jag tycker jag "växt ifrån" den. Kameran hade helt enkelt inte så många funktioner som dom nya idag har, väldigt liten display också, hade svårt och avgöra om kvaliten i bilden hade blivit så bra som jag önskade mig. Nu står valet mellan Nikon D80 eller D40x. Jag har klämt lite på båda kamerorna och jag tycker att D40x är lite för kompakt, skulle bli väldig obalans i tyngdlagen med dom tunga objektiven som jag har. Nikon D80 är verkligen något för mig. I butiken sa dom att dom hade hämtat flera funktioner från dom riktig profsionella proffskamerorna, ex D200. Precis vad jag önskade mig när jag sålde min D50, tyvärr är D200 lite för dyr i min smak.
Men något annat alternativ mmån tro? Canon D40 kanske?
Att byta till en Nikon d40x är väl att byta ner sig ? särskillt om du vuxit ifråndin d50…
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Låter som du redan bestämt dig? inte så mycket att fundera på.. köp den du har råd med! D80 har samma bildsensor som D200 så bilderna ska i praktiken bli exakt lika. tar du steget från D80 till D200 får du bla snabbare kamera och ett tåligare och väderskyddat kamerakropp. Kör sj D80 och tycker den funkar bra till det mesta. Högst på listan står en D3 när mitt konto godkänner det uttaget;)
Själv skulle jag valt D80.
Undrar samma som Manet här ovan, att köpa D40x är inte det att byta ner sej?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Tycker båda kamerorna du nämnde ligger i ung. samma klass som D50
Jo jag känner också att D40x är att byta ner sig, det är ju mer en amatörkamera, och känner inte direkt att jag är amatör längre 
Men D50 är ingen amatörkamera! Det finns många här på sidan som fotar med såna och dom får fantastiska bilder!

Kan nån förklara begreppet "Amatörkamera" Det är väll den som håller i kameran som är hela grejen. Ge tex Mattias Klum en kompaktkamera för 2000:- och han tar fortfarande fantastiska bilder! Ge nån som inte är duktig på att fotografera tex en Nikon D3 för 40.000:- och han/hon tar fortfarande lika dåliga bilder! Det är den som står bakom kameran som kallas amatör, proffs eller yrkesfotograf. Kameran är ett hjälpmedel lika som konstnären har sina pensslar eller författaren sin skrivmaskin.
Vist kan en bra och dyr kamera hjälpa den som redan är duktig men i händerna på nån som inte är det är den inte värd mer vikten.

Precis!
#7 Du har precis rätt!

Krisse,
har du haft möjlighet att testa D3:an? Det verkar vara en helt fantastisk sensor man har fått fram. Den väcker onekligen ett starkt ha-begär. Såg ett exempel här på iFoto där en bild var tagen i ISO 6400 och den såg osannolikt bra ut.
Jag ställde frågan till Nikon om D300 har samma egenskaper som D3, men det har den tyvärr inte.
#7 - Kunde inte sagt det bättre själv!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#10 Jag har hållt i den, ville kramas med den direkt men tror dom ringt hispan då;) Nä allvarligt verkar det vara en helt fantastisk kamera. riktigt bra ergonomi. Nikons första med fullformats censor, Nikon har alltid haft problem med brus vid höga ISO värden men vad jag har sett och läst på nätet har dom lycktas med det problemet nu, Enligt tester ska den vara lika och tom bättre än nya Canon 1D mark III. Bara en cool grej jag såg när jag höll i kameran är att den har inbyggt gyro så man kan se lutningen direkt i diplayen ungefär som ett gyro instrument i ett flygplan, nu var väll inte det den mest nyttiga finessen men ha begäret blev inte inte mindre! Ja jag erkänner jag är en pryl narkoman;) Både D300 och D3 verkar vara riktigt bra kameror och kommer bli ett otroligt roligt arbetsredskap.

Det får nog bli en D3 så småningom. Det där med gyrot gillar jag eftersom jag tar mycket interiörbilder och vill ha lodräda linjer osv.

#14 Gyrot hjälper dig bara att hålla kameran rakt, inte att få parallella linjer i bilden, det kan du bara få med viss optik.

Där har du fel. Vad jag menar är att om man vinklar kameran uppåt eller neråt blir de lodräta linjerna i fult perspektiv. Ett gyro skulle definitivt hjälpa mig att hålla kameran exakt rakt. Naturligtvis kan ett vattenpass monterat i blixtskon också hjälpa till, men det är ju smidigare att ha den i sökaren.
Jag menar alltså inte optisk distorsion. (som i din kylskåpsbild)

Nä man måste kunna skilja på en sned horisont och en välvd, vadå viss optik? är väll mer undantag än standard att objektiv förvränger bilden tänkter på fisheye och vissa vidvinklar. Dom flesta nya objektiv har väldigt låg distorsion.

#16 Här kommer ett sent svar :)
Tror inte att gyrot på D3:an visar lutning framåt/bakåt (uppåt/nedåt) utan bara lutningen i sidledd. I övrigt har du naturligtis rätt om lutning upått/nedåt!

#7 Exakt! Kom att tänka på ett bra citat jag läste i en fotobok jag lånade för ett tag sedan:
"En bra fotograf kan ta bra bilder med en dålig kamera och en dålig fotograf kan inte ta bra bilder med bra kamera".

18# Ja du har helt rätt kameran visar bara horisontellutning.

#20 Pratade med en kille på Scandinavianphoto om detta och han sa att det är horisontellt och vertikalt.
Annars skulle det inte kunna kallas gyro. Hursomhelst är kameran beställd!

#21 ok! som jag uppfattade det när jag provade var det bara vertiklat men var stressad och han inte leka med den så länge så det är säkert som du säger att det är både X och Y led =)

Skulle valt D80:n, har en Nikon D40x och optiken blir så dyr så jag kommer inte ha råd till många objektiv så funderar redan nu på att sälja D40x:en, inte så roligt att stå och träla på med ett 18-55mm, om jag byter så köper jag nog en D80 och klarar mej länge på den! Klart Nikon D80!

Jag tycker nog du ska satsa på en D80. Har själv en som jag är enormt nöjd med, som man säger en gång nikonist alltid nikonist. Även om du får betala ett par tusen extra mot 40x så får du en kamera med af-motor så du kan använda gamla objektiv ifall du har.
Jag fundera också på en D300 först men är glad att jag starta med D80, det lär ta något år innan man är inkörd på den. Men hoppas skaffa en D300 om några år kanske.
Eller du kanske redan köpt ny kamera? Vad blev det i så fall?

Det är nog ingen idé att vi fortsätter att skriva i den här strängen eftersom den som ställde frågan lämnat foto.ifokus!!!!!!!!

D80 överlägset!
D80 såklart!
men nikon d40x är inte att byta ner sig iaf.