Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 4556 ggr
FeliciaS
0

Photoshop Elements 5.0 - virtuella minnet fullt?

Jag har ett stort problem med mitt Photoshop elements 5.0. När jag gör något kommando kommer ett fönster upp där det står "Kommandot går inte att fullfölja för det virtuella minnet är fullt". Vad menas med detta? Vad beror det på? Och framförallt; vad ska jag göra åt saken? Jag kan inte ens beskära en bild längre, det går inte att göra någonting i Ps…

*akut hjälp*
/Felicia :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Thorsen
0

Det är likadant för mig. Jag får helt enkelt rensa datorn ifrån flera program som man inte använder, bilder som tar mycket plats osv.

FeliciaS
0

#1 Okej, hjälper det?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[mingdie]
0

Du får skaffa större ramminne till din dator.

[cocuyo]
1

Vi har varit på den här förut…

Virtuellt minne är minnet som systemet petar undan till hårddisken, och det kan bli fullt om man inte har tillräckligt med plats på skivan.

Alltså blir det bättre om du rensar bort filer som du kan undvara och därefter defragmenterarska utrymmet som blir kvar.

Sedan är det problemet med RAM, som kan vara belamrat med en massa onödiga saker när man startar datorn. Om du tar bort sådant som du inte använder från automatisk start, kanske inklusive Elements' egen bevakning av tillkopplade enheter, så frigör du primärminne. Ju mer primärminne som finns, ju bättre fungerar Photoshop.

Och just av den anledningen är mingdies förslag helt rätt även om det är lite kortfattat. Mer primärminne gör att du inte behöver virtuellt minne så ofta eller mycket.

Det är också bra att ha en stor minsta storlek på det virtuella minnet, vilket gör att man får en del av växlingsfilen permanent. Man kan också sätta maximal storlek till samma värde om det är stort nog, så blir hela växlingsfilen permanent, så att växlingsutrymmet aldrig fragmenteras. Det ska man bara göra om man först har defragmenterat skivan ordentligt.

Vettig storlek på primärminne för Photoshop är minst 1GB, helst 2GB. Den permanenta växlingsfilen kan man då sätta till 2GB. Om det inte räcker behöver man mer minne. Om du har mindre än 1GB primärminne bör du absolut öka den storleken. Beroende på ditt moderkort kan det vara nödvändigt att byta alla minnesmoduler eller flytta en till ena kanalen och sätta en ny på den andra; titta i manualen.

Sedan bör man undvika att ha för många filer öppna samtidigt för bearbetning i Photoshop för att undvika att fylla minnet helt.
Lite beroende på filformat, men om du jobbar i råformat är det stor risk att du fyller minnet om många filer är öppna.

Det finns en inställning i Photoshop för hur mycket av primärminnet som får användas, vilket avgör när virtuellt minne börjar tas i anspråk. Om Photoshop kan arbeta helt i primärminne går det betydligt fortare att bearbeta bilderna.

Det finns ett sätt att se hur mycket minne Photoshop vill ha med en bild som du laddar, och det är att öppna aktivitetshanteraren (ctrl-alt-del) och titta på prestanda. där tittar du hur stor minnesanvändningen är när du inte har laddat någon bild, och så kan du ladda in bilder och se hur minnesanvändningen ökar. När du kommer upp till tröskelvärdet som är inställt i Photoshop för minnesanvändning, så kommer bilderna att läggas ut i virtuellt minne. Man kan ställa tröskelvärdet högre än grundinställningen 70%, till priset av att det tar längre tid att växla fönster till ett annat program som är igång eller att starta ett annat program. Det är helt rimligt att ha ett högt värde om primärminnet är mindre än 1GB. Om du sätter det till 100% och bestämmer dig för att inte använda några andra program medan du jobbar med bilder så kommer du att ha lite mer minne tillgängligt för Photoshop. På "tomgång" kommer ungefär 200MB att ligga i virtuellt minne om du kör XP. Om du har aktivitetshanteraren öppen när du jobbar i Photoshop kommer du att se statistiken för växlingsfilen och helst ska den som sagt inte användas. Om du ser att den används mycket bör du skaffa mer primärminne.