Massredigering i PS
Jag har ca 300 bilder som jag skall redigera för internetbruk. Alla bilder skall ha en Upplösning på 72 dpi, längsta sidan skall vara 400 och kvalitén skall vara 7. Kan Adobe Photoshop CS2 göra detta själv? Det är nämligen lite jobbigt och tidskrävande…
Jag tar risken att svara "yxskaft" och föreslå något annat…
Vet inte om Adobe CS2 gör det, men irfanview gör det i alla fall på ett mycket enkelt sätt. Jag brukar använda irfanview för att titta på bilderna och sortera, och ansluter Photoshop som extern editor för all redigering där det är enklare att använda den; man väljer att ha den som extern editor och aktiverar den med Shift-E i irfanview. Från fönstret "thumbnails" (som öppnas med T) kan man få fram ett grafiskt gränssnitt till "Batch processing" där alla parametrar för förändringarna kan ställas in (storlek, ev skärpeförstärkning, nytt filnamn, mapp att spara i). Irfanview är ett gratisprogram som tar liten plats men som är mycket praktiskt till just sådant här.
Just för konvertiring från ett format till ett annat är irfanview mer flexibel än något annat program jag känner till. Den kan öppna i stort sett alla format och det går att spara i flera olika format. Den är inte en ersättning för ett bra bildredigeringsprogram, men ett utmärkt komplement, i synnerhet för konvertering.

Det finns inbyggt i Photoshop.
File >> Scripts >> Image Processor
http://www.earthboundlight.com/phototips/photoshop-image-processor.html

Adobe PS CS2 fixar detta hur lätt som helst om du vet hur man använder funktionsmakrot i PS.
Lite kortfattat: ta upp en bild som du vill ändra. Ta fram "actionsfönstret" och tryck "spela in". Gör sedan dina ändringar på bilden och spara o stäng. Tryck stopp. Sedan går du till "edit-automate-batch" och där väljer du ditt makro och väljer från vilken mapp PS ska utföra din inspelning.

#3 Här var ju pongen att man vill bestämma en maxbredd OCH maxhöjd ( 400 ) vilket man inte kan göra med en vanlig action. Det kan man dock specificera i imageprocessorn ( som oxå kan utföra en action om man vill det ).

#4 japp, du har rätt. Det går inte att bestämma att "längsta sidan" ska vara en viss pixelstorlek. Svarade lite för snabbt :). Imageprocessor är bra i det här fallet och som du sa; man kan även koppla ett makro till processen.
Man kan även göra samma sak i Aperture och (antagligen) Lightroom?)
Och irfanview gör inte det heller - väljer längsta sidan - men om man sorterar ialla landskapsorienterade i en grupp och alla porträttorienterade i en annan så kan man välja att bestämma längden på bredd respektive höjd i vardera gruppen. Det spar som sagt tid. Det handlar väl om att välja det verktyg som passar var och en bäst för respektive ändamål. Jag har inte CS, utan använder editorn i Elements, men det finns en funktion för detta även där; min version är engelsk, det ligger under File> Process Multiple Files. Borde bli något i stil med; Arkiv> Bearbeta Flera Filer om man har en svensk version. Man väljer en mapp som källa och en mapp som mål. Filerna kan döpas om automatiskt på flera olika sätt och man kan välja att filnamnen ska vara kompatibla med Mac och Unix förutom Windows. Samma sak, den väljer inte längsta sidan, men om man sorterar i höjd- och tvärformat kan man välja längd på en sida. Flera olika utformat kan väljas.
Om jag har lämnat ämnet en aning (CS) är det för att jag ser frågan som allmän; det är många som ibland behöver göra masskonvertering av bilkder för e-post eller web, och det kanske borde komma upp på någon FAQ-sida hur man gör?

Tack så mycket! Jag säger till när jag behöver mer hjälp ang. detta.

En sak till: Hur gör man för att lägga sin logga på alla bilder samtidigt?

Tänker jag inte hjälpa till med för jag tycker att loggor är det fulaste som finns på bilder :)

Det är ju ett copyright-c, annars snor folk bilderna! (Jag har fotat hästhoppningar)
Ska höra vad programmet heter, tror det finns ett "loggaprogram" att ladda ned gratis. Även ett som förminskar bilderna, kanske enligt ditt önskemål. Ska be min man om hjälp för han fixar med mina bilder så. En del har han dock programmerat själv men jag tror vi först hittade gratisprogram på nätet.

#10 Om folk verkligen vill sno hästbilder gör dom det ändå. En logga är världens enklaste sak att ta bort.

Bilderna skall upp ikväll, MED copyright-c på, och hjälper inte du mig får någon anna göra det.

Om du vet hur man spelar in i funktionsmakro så kan du fixa även oggan med denna funktion (starta inspelningen sedan ställer du in den storlek alla ilder ska ha lägg in loggan och vips stoppa makrot sedan är det bara att köra makrot på alla bilderna :)
Vet inte om detta hjälpte dig skriv om du behöver lite mer hjälp :)

Tack så mycket! ;) Det är lite praktiskt, detdär makrot. Är dock inte helt 100 på hur inspelningen går till… Du får gärna hjälpa!

Hej på dig Vet du hur man kommer åt funktionsmakrot i PS
om du gör det klicka på den lilla pilen uppe i fönster kanten på funktionsmakrot. Välj spela in (se till att du har öppnat en bild som du ska ändra) när du påbörjat inspelningen kan du ställa in alla egenskaper som du ska ha (upplösning på 72 dpi, längsta sidan skall vara 400gör sedan din logga under tiden som du fortfarande spelar in… när allt är klart (tror inte du kan få in kvalitén dock) så stoppar du inspelningen av makrot - väljer den lilla pilen igen och ställer in knappläge på makrot.
Spara bilden sedan så som du brukar göra (kanske funkar med makrot vet ej) sedan är det bara att köra på med varje bild - öppna en ny klicka på knappen för makrot så är det klart för att spara.
Det ska finnas ett annat sätt där man kan köra allt på en mapp m "droplets eller något sådant under arkiv menyn) tyvärr har jag inte PS installerat på denna dator så jag kan inte hjälpa dig mer än så här ) hoppas det var till någon hjälp
Låter som du är lat ?
Haha förr fick man göra allt för hand men sen glömmer man aldrig heller!
300 bilder går väl snabbt , det är vad jag fotar om dagen typ sen lägger jag upp allt jag skall spara och ändrar storlek sen batchar jag vid sparandet…7? ta 11
Mus och enter behöver jag bara använda 72dpi ställer man in som standard.

Webbwalle lat och lat :9 snarare smart så slipper han slösa bort onödig tid men jag kan hålla med om att det går lika bra… och jag håller med om att bibehålla kvalitén på bilden döda inte förmyket av kvalitén med att sänka ner till 7 :) och sparar han för webb så blir det ju iaf bara 72 pix så nu är det bara storleken på 400dpi kvar att göra :)) hmm går nog skapligt fort att fixa 300 bilder då :))
Lycka till nu kliver jag av nätet för idag :)
Varför skall du ha 72 dpi (ppi) om du ska publicera på en webbläsare? Detta gällde på mitten av 80-talet för riktigt sunkiga bildskärmar då de visade 72 dpi (72 st/tum) och det behöver du inte bry dig om idag. Du vet inte vilken typ av bildskärm, projektor, jag tittar på, min kanske har en Upplösning av 100 dpi (ppi).
//Stefan

Oups ser att det blev lite fel i min text 72 dpi inte 400dpi skulle det va och som #19 sa det kan behövas lite bättre Upplösning :) men är det inte så att skärmar klarar 96dpi och upp till 120dpi idag eller har jag fel ?
# 20, helt rätt ang skärmarna. Någon kan ju sitta med en projektor på 2 x 3 meters-bild och då är det mycket färre pixlar per tum. Det som är relevant är hur bred en bild är i pixlar och hur mycket den fyller upp av skärmen. Man vill ju försöka att ha bilden, på web, så att inte betraktaren ska behöva scrolla. På vissa skärmar fyller en bild på 700 pixlar upp 7/10 och någon annan 7/12. Så glöm allt med vad som folk säger ang att en bild ska vara 72 dpi innan den publiceras på web.
//Stefan

Allihopa: Anledningen till att jag försöker hålla nere "kvallitén" lite är för att jag har begränsat utrymme på mitt webbhotell.

#22 att minska på ppi gör ingen skillnad i filstorleken. PPI har i dagsläget bara betydelse om bilderna skall tryckas. Men du är absolut inte ensam om att tro att bilder som skall upp på skärm måste ner till 72 ppi. Som andra i tråden har påpekat så är det en kvarleva ifrån mitten av 80-talet och det är dags att döda myten!
Så spara lite tid och skippa det där nästa gång.
Och som sagt, alla verktyg som har nämnts här gör det jobbet enkelt och smidigt.

Åh, tack så mycket! Det besparar sanneligen mycket jobb…

Jag fixar mina bilder med automate batch. Delar bara upp dem först i stående och liggande och gör två separata körningar.
Har också logga på (då ser jag direkt om bilden är stulen eller "äkta" ute på annonssidor osv. Skickar straffakturor om bilden används olagligt) och lägger på den i samma körning som minskningen.

#27 perfekt att skapa en funktionsmakro och sedan köra den mot en mapp med hjälp av batch tack för tipset (inte för att jag behövde det men kan ju va bra i framtiden :)))
#19 Varför allt snack om dpi? Om det bara gäller något som skall på nätet så kvittar det väl? Webbläsare struntar i dpi (trodde jag iaf)