Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 784 ggr
Jojaton
0

Macroobjektiv

Ska eventuellt få, eller i alla fall få pengar till, ett macroobjektiv i sommar när jag ska konfimeras. Har tittat på några objektiv, mest Sigma 150/2.8 och Tamron 90/2.8.
Men skulle gärna vilja ha tips från er - vad har ni för macroobjektiv, och vad kan ni rekomendera? Bifoga gärna en bild ni tagit med objektivet och ca pris. Vill inte att det ska kosta för mycket, så håll er gärna till de något billigare varianterna. Vill helst köpa nytt. Har en Nikon D80.

Johanna - Instagram

Lininaa
0

Du vet att jag älskar mitt Tamron 90/2,8 ;) Har ingen erfarenhet av Sigmat. 90 är i alla fall en härlig brännvidd att jobba med :)

Kan inte visa någon bild eftersom jag sitter på fel dator, men du har ju sett ett flertal.

Jojaton
0

Jo, jag vet x) Okej, måste testa det om vi ses innan köpet ;)

Jag har sett bilder :)

Johanna - Instagram

Howzer
0

Jag kör med Sigma 150mm/f2.8 och är väldigt nöjd med det. Vid fotografering av fjärilar och annat småkryp är det praktiskt att ha mer brännvidd för att inte behöva gå lika nära och ev jaga bort motivet. Sigma-gluggen funkar även utmärkt som ett skarpt kort tele.

Ett par exempel:

En femtioöring vid max närgräns

En spindel

Och som tele:

En svan

Mer svan

Kattapult
0

Jag funderar också på tamronet till min kamera. Du har ingen bild på maxnärgräst lina? Vore skoj och se :)

Lininaa
0

#4 Inte just på den här datorn, men flera av de bilder du har sett är nog tagna där. Bl.a. den högra av de två bilder som ligger ute på min bdb den 27:de, den kan du ju jämföra med den vänstra.

Om man ser till att Sigmat fungerar som kortare tele, fungerar Tamronet jättebra som lite längre porträttobjektiv, bara man har lite avstånd till motivet :)

Jojaton
0

#3 Jättefina bilder, som sagt - Sigmat är aktuellt ;)

Johanna - Instagram

Kattapult
0

#5 Okej :) Japp. Jag tror det blir tamronet för mig :)