Foto iFokus

Foto

Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 930 ggr
Ruterdam
0

Pentax K100D Super - bra köp?

Hej! Jag funderar på att köpa en Pentax K100D Super.

Är det en bra kamera? Jag vill kunna få skarpa bilder även i snabb rörelse.
Och en sak till. Funkar analoga objektiv till denna?

Ni får gärna visa bilder eller något mer fakta om kameran. Glad 

Mvh Mimmi

bildochfoto
0

Jag skulle nog satsa på K200D eftersom den har litet till och fortfarande väldigt prisvärd. Jo Pentax kameror klarar de gamla objektiven, men då utan automatik. Objektiv som detta till exempel.

[mingdie]
0

Det är en bra kamera och du får mycket kamera för pengarna. Som bildochfoto sa så titta också på K200D som är ny. Du kommer att få skarpa foton även med snabba rörelser.

En liten rättelse på bildochfotos inlägg. Om det analoga objektivet har ett A-läge på bländarringen så kommer det att fungera med automatik. Det gäller objektiv med beteckning A, F, FA, FAJ. På A objektiven så är det dock manuel fokus. Dom gamla manuella objektiven K och M går fortfarande att använda bra. Du behöver bara ställa in bländaren med ringen och trycka på en knapp så mäter kameran ljuset och sätter rätt slutare.

En sak att nämna är att antiskak funktionen fungerar på alla objektiv även dom gamla analoga. 

Skickar med en länk på ett foto där jag har fryst en snabb rörelse.

http://s193.photobucket.com/albums/z16/mingdie1/competitions/?action=view¤t=IMGP6974.jpg

Ruterdam
0

Okej, tack för all hjälp. :)

Men en fråga till, är nikon d40 eller d40x bättre än den? Eller dom kanske är likvärdiga? :)

[mingdie]
0

Både Pentax och Nikon är lika bra. Du kommer att få lika bra foton från båda kamerorna. Fördelen som jag ser det med K100D är att du får bildstabilisering. Nackdelen med D40 är att det inte finns autofokus i kameran utan du måste köpa objektiv med autofokus.

Ruterdam
0

Okej. Jag ska på ett Bröllop och ska vara fotografens "assistent" och typ hjälpa han och han får hjälpa mig. Så då har jag planerat att köpa kameran innan dess. (29 mars)