broms

Har du ngn konverter, eller det är bara ditt vanliga macroläge på din kamera (för visst var det du som hade en i Z-serien i KonicaMinolta, var det Z5?).
mvh Martin

De e vanliga s-makroläget med 1 cm i närgräns och de e ungefär var jag fotar på (1cm)och sedan klipper jag ut när jag vill komma närmre men ofta hamnar fokus fel och de syns så väl när man gör urklipp ur bilden men tar man många bilder så finns de ju alltid någon som funkar men jag har börjat att se dåligt dvs behöver läsglasögon så inte alltid jag ser om fokus ligger lite fel :-)
Missade visst kamerafrågan jo de en konica minolta dimage z5 .
mvh/bjorsa

Nu kan de vara lite svårt att komma så nära som 1 cm så de gäller att vara kompis med insekten å den här blev jag polare med därför han låg i en av mina dammar så jag räddade den så han var lite groggy fast de kanske man inte skall avslöja :-))men de gäller ju att ta tillfället i akt.
mvh/bjorsa
#5 Ja, jag har försökt få liknande bilder - men inte riktigt lyckas än. Det kommer nog snart :D
mvh Martin
#3 (missade jag innan). När man ser den där förstår man ju varför det känns så jävligt när de bits :D
mvh Martin

Du skulle kunna ta en död fluga å testa hur de blir eller något annan död insekt dom brukar ju dö nu inomhus så material bör ju finnas annars få du ta till älgstutsaren å skjuta ner några :-)
En sak jag märkt med min kamera är ju att linsen sticker ju ut rätt så långt å blixten sitter där den sitter å då när man tex skall fota insekter på nära håll med blixt jag då hamnar dom i skuggan när man kommer för nära .
Om du tex skall försöka fota något bi eller likn som skuttar från blomma till blomma å man försöker komma nära så sticker dom eller så hinner inte kamera fokuser då brukar jag fuska tar då med blixt å en tusendel tex å sedan låser jag fokus på något annat som är på de avståndet jag vill ha sedan är de bara att skjuta hej vilt men man får ju ställa fokus varje gång men till slut får man till en bild den metoden är ju främst till för kvällarna då i alla fall min kamera har svårt att fokusera på nära håll i dåligt ljus.
mvh/bjorsa

Härliga makrobilder, skarpa och fina.
Hälsningar
Robert

#10 Tack Robert,
mvh/bjorsa
Wow! Häftiga bilder!
Tom

Jag är riktigt importerad av dina makrobilder björsa. Rena biologilektionen!!

Tack Tom och Norrskenet kul att ni gillade bilderna
mvh/bjorsa
Verkligen coola! Den måste ha ha handlat solglasögon på samma ställe som alla tuffa brudar. Så där ser var enda 20-åring ut på Stureplan nu för tiden.. :)
Mvh // Johan