Prewedding

….spontant….
Var bor du? Vad kostar det att anlita dig som bröllopsfotograf? 
Lovisa

, tack för den kommentaren, den värmde.
Jag är i Stockholm slutet av juli för att fotografera ett bröllop i Kulla kyrka, festen äger rum på Fribergs Herrgård. Tiden före bröllopet och efter är jag ledig. Än är min kalender rätt tom. Jag har för avsikt att ha marknadsområde norra Europa. Jag bor bara 10 minuter från Vanda flygplats så jag har inga problem att ta mig till mina par var de än bor här omkring.
Hälsningar
Robert
Gillar den svartvita skarpt!
mvh Martin
Jag gillar den första! Har du gjort bakgrunden i photoshop eller är det en färgad lampa?
Mvh // Johan
Är infraröda bilden fixade i photoshop eller har du sådan inställning på din kamera?
Mvh // Johan

#6, använde en reflektor när jag tog bilden. I övrigt så har jag skapat en vinjett i CameraRAW.
#7, använt en plugin i Photoshop tidigare nedladdad här av mig.
Hälsningar
Robert

De två första bilderna var härliga. Särskilt den första bilden. Men den infraröda gillade jag inte lika mycket, den såg mest blek och brusig ut. Det är kanske inte min stil att tycka om infrarött. :-)
Hoppas det går bra för dig i Augusti.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Hur får du dina uppdrag Robert?
Vänliga hälsningar
Niklas

niklas, jag har unga vänner och ung fru som har ett stort kontaktnät via internet. En utav våra kompisars syrra är fotograf som har gett mig några leads. Förhoppningsvis ska det bli lite ringar på vattnet.
Tråkiga med den finska marknaden är att man spenderar ungefär 1/4 utav vad man i snitt lägger ut på ett bröllop i Sverige och andra länder. Det är därför jag måste bredda min fotografering. Återigen blev har det exempelvis blivit gnäll om att släkt och vänner måste betala 2,50/euro (c:a 23 kr) per bild vid senaste bröllopet. En 0,50 cl öl i affären här kostar 2,20 euro (4.5%), något som varar i en ½-1 timme, medan en bild överlever sin egna livslängd.
Hälsningar
Robert
Om det är ett problem att gästerna får betala 30 spänn per bild tycker jag att värdparet kan betala. Annars kan de kanske tänka tillbaka till den tid då gäster inte hade möjlighet att få bilder alls.
Vänliga hälsningar
Niklas
#11 Nyfiken i en strut är jag, som tittar ut. Hur prissätter du dina bröllop? Ett fastpris för en viss sak, eller timpris och sedan bildpris? Levererar du bara framkallade bilder, eller även på CD-skiva?
Som jag förstått det på de två vänner jag har som gift sig i Sverige så har de för en bröllopsfotografering betalt ca 2.000 kr, och är då lovade 30-50 bilder (fotografen tar alltså betydligt fler foton och väljer sedan ut de bästa). De 30-50 bilderna är redigerade av fotografen. I ena fallet gavs inget annat ut - i andra fallet fick paret en DVD-skiva med samtliga foton tagna, fast många då alltså helt oredigerade.
Sedan kunde paren själv framkalla förstoringar osv i valfri butik.
mvh Martin
ahh gillar den sista bilden !! :D Känns så underbart att kolla på den, som om de två nygifta går in i deras nya liv. :)

Tack emilia! Jag är med i en msn-grupp för bröllopsfotografer, alla där har tyckt att bilderna är kanon. Fått några förslag på förbättringar, vilket är positivt för mig att få. Paret verkar inte gilla bilderna, säger att hon ser för tjock ut. Jag vet inte vilka vinklar jag ska använda till henne, förslag mottages.
Hälsningar
Robert

#13, jag har inte kommit igång än som fotograf. För tillfället arbetar jag med att få igång en hemsida. Sedan ska jag se över en prisbild. De bröllop jag har gjort än så länge har varit utbyte av jobb. Jag har fått erfarenhet, bilder till hemsidan och kanske ett namn.
När jag var med Brigitte Grenfeldt så tog hon 15,000 kr för 4 timmar. Paret fick 16 bilder för den summan.
Hälsningar
Robert
#16 Brigette kan ta betalt i alla fall
Hon tar ju väldigt fina bilder, de jag har sett i alla fall.
Men jag tror inte - definitivt inte - att 15.000 är ett standardbelopp för 4 timmars bröllopsfotografering i Sverige.
mvh Martin

När jag var i USA på kurs så tog de flesta fotograferna ca 2000 dollar för 8 timmars jobb. För de fick paren en cd med lågupplösta bilder, om de vill ha ustrkrifter kostade varje bild 10-20 dollar per styck.
Hälsningar
Robert
#18 Can only happen in US 
mvh Martin

#19, jag får nog utvandra om jag ska kunna livnära mig som fotograf. Här i Finland har folk svimmat när jag vill ha 20 kr för en bild.
Hälsningar
Robert
#20 Ja, eller så gäller det att hitta de rika :)
mvh Martin

Har du fler än en kamera när du fotar eller byter du objektiv då och då? Vilka objektiv använder du?
Jag gillar också den sista bilden när paret vandrar in i sitt nya liv tillsammans…
Den första bilden känns kanske lite översoftad - men det är ju en smaksak.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

#22, för dom här bilderna använda jag en Canon 5D med Sigma 70-200 f/2.8. När jag fotograferade sist ett bröllop så använda jag två hus, 20D och 5D med 85 f/1.8 mm resp 50 mm f/1.4 objektiv.
Hälsningar
Robert

Ja, jag tänkte väl att man måste ha två kameror så att man inte behöver stå och fumla för mycket med det tekniska.
/Ulle
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

#24, det är också en bra backup med två hus. Om du fotograferar ett bröllop så är det något du inte kan ta om. Inget i ett bröllop kan du ta om förutom poserade bilder.
Hälsningar
Robert