Fokus?!
Jag har fått låna en 8M-pixel Canon EOS med ett EF-S 18-55mm objektiv.
Ofta lyckas jag inte hitta skärpan när jag tar digitala bilder med kameran (AF), till skillnad mot när jag tagit analoga bilder med min gamla kamera. Jag inbillar mig att jag gör på samma sätt som tidigare, men det passar tydligen inte denna kamera? Eller så är det skit bakom den…
Jag tror att jag håller kameran still, eller? I det bifogade fotot tycks fokus hamna uppe i det högra hörnet. Hur kan det göra det?
Har ni några tips på hur jag ska bära mig åt för att få skarpare bilder?
Ställ in kameran så att du har en fast fokuspunkt. Jag brukar använda mittenpunkten på min.
Jag siktar på ögonen (som jag brukar fokusera mot), trycker ned knappen till hälften. Komponerar om bilden (så det inte är en massa luft ovanför huvudet), skjuter av bilden.
Helst skall man använda den fokuspunkt som ligger närmast den slutgiltiga kompositionen, annars kan det hända att man flyttar fokusplanet från den tänkta fokuspunkten. Detta är speciellt påtagligt om man använder sig av vidöppen bländare på ljusstarka objektiv.
Gjorde lite snabbt den här bilden för att förklara min tanke.
Översta bilden visar hur fotografen vrider upp kameran en aning för att fokusera på ögonen
Andra bilden visar var samma fokusplan hamnar när bilden sedan blir omkomponerad. Skärpeplanet är alltid parallellt med sensorn.
I detta fall hamnar fokus något bakom ögonen och man kan i vissa fall kanske få mer fokus på öronen eller på det bakre ögat om modellen är vriden något.
I vissa fall skriker folk att det är fel på deras utrustning som drabbats av "back focus" istället men i många fall kan detta vara den självklara orskaken.
Problemet förstärks ju närmare objektet man är och med vidvinkellinser.

Åh, tack! Vilka fina illustrationer! Kan det vara så enkelt att jag lyckas fokusera lite "för tidigt" mot vad jag tror att jag gör? Dvs att jag låser fokuspunkten omedvetet?
Det skulle kanske också kunna ha med vidvinkeln att göra, fast jag är inte säker på att den är tagen med det. Går det att se på bilden? Nyfiken i en strut.
Jag kommer hur som helst inte överens med kameran. Från att ha tagit jättefina skarpa bilder, blir det ofta oskarpt. Suck. Men jag ska försöka obeservera mitt eget beteende i fortsättningen. Återkommer om jag hittar "felet" på mig (och inte kameran).
Det händer ju att prylarna inte fungerar som de skall. Har du någon annan som kan få skärpa så kan du ju utesluta kameran.
Min fru får Oskarpa bilder? ibland men då har hon missat sätta fokus rätt eller släppt upp knappen undertiden hon komponerat om bilden.
Jag har ett pip som tillval på min kamera. När den hittat fokus så piper det till. Det kan man göra på 350n också.

Snygg redogörelse Fotord!
Prova med att ställa om fokusen till *-knappen, helcoolt när man väl har lärt sig den funktionen.
Hälsningar
Robert
#2 så brukar ja me göra! :P ;)
#6: Visst gör man så och det märks nästan bara om man är väldigt nära. Jag försöker scrolla mellan fokuspunkterna lite mera när jag kör vidvinkel för att minimera problemet.