Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1435 ggr
Hippien
0

Tips på akvariefiskfotografering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,
Ny här - första inlägget!  Fot i munnnen

Jag har precis köpt mig ett Canon 100/2.8 Makro till min Canon 300D och är än så länge helnöjd. Jag har försökt mig på att fotografera fiskarna i mitt akvarium men inser att det är ganska svårt att få riktigt bra bilder. Dels för att dom är väldigt snabba men också svårt att få rätt ljus i bilden.
Jag har en extern blixt Sigma EF-500 Super med omnibouncer riktad mot akvariet.

Någon annan som försökt sig på och har tips/idéer?

bjorsa
0

Trevligt med en malawi jag fotade min malawi i akvariet på 80 talet med systemkamera å blixt kommer ihåg att jag fick köra med 400 asa men i övrigt så kommer jag inte ihåg så mkt :-))

En ide är ju att kräma på med ljus i rampen å kanske köra med reflektor bakom akvariet en sån där enkel med folie på kartong bara å sätta den på baksidan å om du då har bra med lysrör på ovanifrån så borde de väl funka fast de finns säkert dom som kan de där tekniska bättre men exprimentera på de e då man hittar lösningarna .

mvh/bjorsa

Talismana
0

Det var ju en bra :D:D Synd bara att skjärten inte kom med ;)

Fotord
0

Jag tycker jag ser hela stjärtfenan om än ur fokus. Det är bara bra. ögat dras mot "ansiktet" men man ser fortfarande att det är en firre.

bjorsa
0

Hittade en bild från den tiden när jag hade malawi slutet 70 tal å dom bilderna är väl inga höjdare precis men scannade in en i alla fall :-)

Ett tips om dom far omkring i burken så kan du ju limma ett öppet "akvarium" så att du kan fösa in den du skall fota ("akvariet har då 3 sidor som om du tog bort kortsidorna på ett akvarium)

mvh/bjorsa

Robert
0

Jag har för mig att man "låser in" fiskarna i akvarium mellan två glasskivor. Var noga med blixtens placering, det är lätt och få reflexer när du drar på med blixten rakt på. Kan du kanske belysa bakifrån eller ovanifrån?

Hälsningar

Robert

Hippien
0

Hej igen,
Tack för tipsen! Gillade din bild Bjorsa med de diffusa firrarna i bakgrunden. Har liknande malawis också (Mangano).

Jo de far allt runt men det är ju fördelen att fota digitalt, man kan ju bränna av några hundra bilder ganska snabbt utan att det kostar skjortan och hoppas att en eller ett par bilder är ok. Ljuset är det största problemet för mig tror jag.
Jag kör med två st reflektorrör och får fint ljus i akvariet.
Fotar jag utan blixt blir fiskarna suddiga även med stativ.
Det bästa hade kanske varit att ha 2 st fjärrblixtar som man placerar vid sidan och ovan kanske. Men det har jag inte…

Ska göra några fler försök. Blir något bra langar jag upp det här.

bjorsa
0

Lägga upp bilderna som blir de  e alltid kul med lite fiskfoton tycker jag i alla fall du får väl labba lite med slutartiderna när du fotar dom jamenar blixt och 1/500 del eller ännu snabbare då får du dom ju frusna nu kan jag inget om din kamera men om du ställer avståndet manuellt och sedan stativ å blixt sedan fota när någon fisk befinner sig just där du kan ju oxå lägga något ätbart på rätt avstånd så att du får lite actionbilder.

Man blir lite sugen på malawi igen men de e över 25 år sedan sist :-) gick från malawi till tanganyika ciklider sedan till saltvatten å därefter blev de damm å koikarpar .

Här en länk till den firren jag fotade 1978 eller rättare sagt jag tror de är en ornatus http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/pseudotropheus_sp_elongatus_ornatus.html

mvh/bjorsa

netagirl
0

Vad fina bilder! jag har precis köpt min första digitalkamera och tränar för fullt.Tog ett kort på min dotters mal! Skratta gärnaRäcka ut tungan för det gjorde jag!  Det blir väl bättre hoppas jag ,annars får jag satsa på en annan hobby!

Robert
0

#8, gå närmare glaset till akvariumet så slipper du spegelreflexen.

Hälsningar

Robert

PS. Grattis till kameran!

Martin
0

Akvarium modell större (Skansen). En haj, kanske Sandhaj? Dålig på att komma ihåg namnen på dem :o)

mvh Martin

Martin
0

Ovanstående bild tagen med ISO 800 pga dålig belysning, därav så mycket brus. Denna och kommande bild tagna med ISO 200 i mindre akvarier - och här har jag inte heller koll på vad det är för något jag fotograferat :D

mvh Martin

Martin
0

Och denna också.

mvh Martin

Robert
0

#10, fotografera i RAW eller ta en bild mot objektivlocket med samma ISO-tal. Har ännu inte testat tricket men återkommer.

#11, 12 - härliga färger.

Hälsningar

Robert