Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 585 ggr
Rozzy
0

Alternativ stativ

Jag vill tipsa alla er som inte äger ett stativ eller har glömt det hemma på hyllan. Det finns några enkla alternativ att tillgå, det är såklart inte lika bra som ett stativ men har man inget val så är de en klart hjälpmedel. Du kanske har fler tips?

En pinne av något slag den är inte lika lätt som snöret att jobba med. Men finns det inget annat ute på turen än en skidstav, golfklubba  eller en gren så kan man använda detta. Sätt kameran på skdstaven eller håll om allt i ett stadigt tag med högerhanden, lycka till det är inte lätt men kan vara räddningen för bilden!

Snöret 

Det ska sättas med en ögla om tåna sträckas upp till ögonhöjd och bindas vid kameran, du sträcker linan det enda svängrummet är sidleds lås armarna vid kroppen håll stadigt, tryck av försiktigt.

Rispåse ja det behöver inte vara ris men en påse med nått smått i sand ja lite tyngd (inga kalaspuffar alltså) Man plaserar ut påsen där man hittar en fungerande plats soffrygg, parkbänk eller bara på marken. kameran går att vinkla och bädda ner så den är stabil. Denna metoden funkar även på tiktigt långa exponeringar typ två minuter om mörkret kräver. Se bara till att trycka av försiktigtdet är bra att pressa till kameran innan så den inte flyttar sig.

Fasta föremål som lyktstolpe, stolsrygg, husvägg och bord. Ja det är mina vanligaste föremål att luta eller vila kameran på visst finns det sidsbegränsning på hur hänge man kan hänga mot en lyktstolpe, men e inte upp.

Glöm inte att soma i bilden i kameran när du tagit en exonering, det är alltid bra att kika på om man fick skärpan rätt.

Kvälls och nattbilder får ju inte bli för ljusa, de ska ha den rätta känslan kvar men ta lite olika alternativa tider eller ställ in kameran på gaffling.

Det finns saker ute i skymning och mörker som man inte kan se annat än med kameran och glöm inte ficklampan till att sätta fokus med eller bara måla med ljuset!

Lycka till!

Zabbio
0

Gaffling?

Bra tips! :D Ska provas definitivt!

Störde mig lite på lite stavfel/typos, kanske läsa igenom en extra gång? :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Kattapult
0

Kul med lite tips. Detdär med snöret har jag läst om innan :)

Rozzy
0

Stör mig med med, stressade så skulle med tåget.

Ja nu sitter jag hemma och surfar 

Så här gafflar du:

http://www.fotoord.se/modules/dictionary/detail.php?id=356 

Du fotograferar alltså ett antal bilder på samma motiv med olika exponeringsinställningar för att öka chanserna att få den effekt du är ute efter med denna variation på slutartiderna minskar felberäknar exponeringen. Ta en bild med tex exponeringskompensationen - 1 EV och en med + 1 EV, såväl som en med korrekt exponering. Vissa kameror har små pilar på en skala där det går att ställa in detta så det fixas automatiskt.

Försök få en snygg himmel på kvällen sen även en bra händelse i landskapet inte bara en svart massa siluett det kan vara svårt. 

En favorit är att fota i Gryning och skymning. Då finns det precis så mycket ljus som du behöver för att ta bilder, men resultatet blir något mörkare och du får en djup nattbild.

Fördelen är att du har bra grund för hdr eller en bra bilder att mixa med varandra. Men det kräver stabila bilder utan rörelseoskärpa.

Zabbio
0

ah, tack:)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.