Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 469 ggr
papa-bear
0

Fick expertblaskan idag

och undrar om olympus e-410 med 14-42 och 40-150 för 4999 kan vara ett bra köp?

ElinH
0

Inte enligt mig..

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

papa-bear
0

#1 vad är det som gör att du tycker på detta viset, då?

Anna
0

Har ingen erfarenhet av kameran eller optiken men tycker priset låter väldigt bra.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

gurin
0

Det är en aldeles utmärkt kamera och optiken är skarp hela vägen från mitten och utåt. Objektiven är dock lite ljussvaga.

Kameran som är marknadens minsta systemkamera tampas med Nikon D40x och Canon 400d. Den har en lite mindre sensor än konkurrenterna, vilket gör att den kan ha lite mer brus på höga iso-tal. Men zuiko-objektiven är dock i världsklass i alla all de som är i de dyrare serierna.

Du bör dock gå och klämma på den och se om du kan hålla i den då den som sagt är liten och saknar grepp.

Glöm heller inte att det är en 4/3 kamera. Alltså bilden blir som en gammaldags vanlig TV, inte bred som på andra systemkameror. Det har sin fördel om du ofta fotar porträtt och kan kanske vara en nackdel om du vanligen fotar landskap. Men det är normalt en vanesak. Jag gillar formatet.

En av poängerna med den är att den är så liten att du kan stoppa den i en jackficka och ha det längre objektivet i den andra fickan. Större än så är inte kameran. Är den för liten så pröva E510 med samma objektiv så får du antagligen den kamera som ger mest funktioner för pengarna på dagens marknad.

Vill du läsa på så gå till exempel hit, eller hit

mvh/gurin som fotar med Olympus E330 och E500

papa-bear
0

#4 tror jag tar mig en tur till butiken och tittar på den, tack för nyttig info

gurin
0

En sak till. Den tar två olika sorters minneskort. Köper du bara en sort så välj CF. XD-korten är för långsamma. Själv har jag ett XD-kort permanent sittande i som back upp ifall jag skulle glömma att sätta i ett CF-kort. På det viset kan jag i all fall ta några kort trots att jag tagit kameran i hast utan att kolla om allt är med och har de vanliga minneskorten i eller bredvid datorn.

mvh/gurin

PAHultin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar den inte personligen för att den är för liten, vilket andra kanske föredrar men jag vill ha någo robust i handen.

Men priset är bra och den tar helt klart bra bilder. Min flickvän är på Kuba och skickade denna bilden till mig idag. Tagen med e-410 så klart.

papa-bear
0

#7 antar att den är anpassad för webben, men klarar kameran av att ta sådana bilder, är den ju klart köpvärd. gillar själv och tar bilder typ denna när tillfälle finns, tyvärr har man ju inte kameran med när de vackraste tillfällena uppstår

gurin
0

Papa_bear

Det är ett av argumenten för att du skall ha en liten systemkamera. Chansen att du har den med då ökar betydligt då.

mvh/gurin

PAHultin
0

#8 Ja jag skärpte upp den och tog fram lite detaljer i sanden, sen vet jag inte vad tjejen har gjort med den jag får ju inte prata med henne så ofta nu när hon är borta.