Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2054 ggr
SLAfoto
0

Batteriladdare för AA & AAA batterier

Köpte mig en batteriladdare inkl 4st laddbara batterier från Claes Ohlsson 389:-  för att ladda mina batterier till Canon-blixtar. Batterierna, 25-2700mAH, laddas till max på mellan 15-20 minuter. Först trodde jag att man var tvungen att använda Vartas dyra 15 min batterier, 250:-, men så var det inte utan dessa batterier av typen AA & AAA går bra för ca 160:-. Laddaren fungerar för både bilens 12V och för 230V.

Slog 50 blixtar med en 580EX II, 2500mAH batterier, och sedan laddade dessa till max igen på 5 minuter.

Det finns en del som har uppsjö med batterier med sig så denna batterihållare med plats för 8st kan vara ett tips för att hålla reda på batterierna. Märk ena sidan med grönt och andra med rött så har du även koll på vilka batterier då laddat/använt.

Mycket nöjd med denna laddare, har ännu inte provat att ladda i bilen.

//Stefan

[PeterWem]
0

Nackdelen med en 15 minuters laddning är att det sliter på batteriernas livslängd p.g.a. värmen. Ju längre tid desto skonsammare.

[mingdie]
0

Jag har sedan ett år tillbaka kört med Sanyos Eneloops batterier. Det bästa med dessa är att dom inte släpper laddningen när dom ligger oanvända. Om dom ligger i ett år så förlorar dom högst 15% av laddningen. När man köper dom så är dom redan färdigladdade.

[cocuyo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har kört ungefär fyra år med en laddare som laddar på en kvart, och min erfarenhet är att den fungerar mycket bra och jag har inte märkt att batterierna skulle bli mer "slitna" av att laddas kvickt. De blir varma, men inte värre än vad som tillåts enligt databladen, det finns en kylfläkt i laddaren som blåser luft på batterierna.

Däremot funkar det inte på alla laddbara batterier. De måste ha hög kapacitet för att kunna laddas många gånger med den laddaren. Klenare batterier, bland annat alla i storlek AAA som jag har provat, signalerar att det är fel på dem efter något tiotal laddningar. När jag sedan provar att ladda dessa batterier i en laddare som tar en timme på sig, även den kallad "snabb", så kommer de igen och funkar alldeles utmärkt.

Storlek AA med kapacitet 2000 mAh eller mer funkar mycket bra. Enda haken med min laddare är att jag köpte den i USA, och adaptern som följde med var inte för 230V, den behöver 12V 3A (det står 5A på typskylten), och jag har bara en adapter som klarar det, och den hör till min externa hårddisk.

Jag använder batterierna bland annat i cykellyset som jag alltid ser till att ha fulladdat. Tidigare hade jag den sortens batterier i kameran, men inte nu längre eftersom jag har skaffat en som inte tar sådana. Datormössen har storlek AAA, och de går som sagt inte att ladda med snabbladdaren.

Den här laddaren kostade 17 dollar inklusive fyra 2500 mAh batterier på Walmart. Dollarn stod i ungefär 6,20 när jag köpte den, alltså ungefär 105 kronor. Jag har en känsla av att motsvarande grejer har lite högt pris här…

Det betyder inte att allt är billigt i USA, det är det inte. Jag har förvånats över att finna att priserna på minneskort och USB-minnen stadigt ligger bättre här än där.

[PeterWem]
0

#3 Under fyra år tror jag inte du hinner märka av att de blir slitna, så länge du inte laddar upp dem varje dag. 1000 uppladdningar vid långsam uppladdning är vad som anges på GP:s batterier. Med snabb kanske det endast blir 900. Fläkten gör nog en del med.

[cocuyo]
0

Cykelbelysningen laddar jag ju varje dag under säsongen som är ganska lång, och jag har använt snabbladdaren till dem hela tiden. Min erfarenhet av att tidigare ha använt långsamma laddare är att batterierna håller bättre med snabbladdning. Att de skulle hålla för tusen laddningar som påstås är nog lite glädjesiffra; dom brukar säga att det beror på än det ena, än det andra när batterierna inte håller så länge. Fyra år är en ganska lång tid, och under den tiden har bara två av mina AA-celler och ingen i storlek AAA tagit slut, och de två cellerna var inte laddade fler gånger eller av låg kapacitet. Jag tror att enstaka celler inte alls håller så länge, jag har varit med om att någon har varit dålig redan från början. Om de håller för några hundra laddningar, vilket mina har gjort, så tror jag nog att de kan hålla några hundra till. Det är bra ekonomi i det om man inte köper för dyrt. Innan jag hade snabbladdaren tog NiMh-batterierna slut oftare, men det kan ju lika väl bero på att kvalitén på de tidiga inte var lika bra som nu.

Det som brukar ta död på laddbara batterier är annars att man laddar ur dem för djupt när man använder dem. Därför är det bra att se till att de alltid är fulladdade i sådant som drar mycket ström, som cykellyset. Om man laddar ur ett seriekopplat batteripaket helt, kommer en av cellerna att förlora all laddning innan de andra har gjort det, och de driver fortfarande ström, som laddar den tomma cellen omvänt. Det är inte bra alls, och det gör att den får lägre kapacitet och tar slut fortare. 

Eftersom jag för det mesta inte har så bråttom att ladda att jag behöver femtonminutersladdaren och jag tycker att det är trassligt att plocka med sladden till adaptern har jag skaffat en annan laddare som jag använder mest nu, framför allt till datormössen. Den kostade lite drygt en hundring på Clas Ohlson, men det var en tillfällig drive, inklusive fyra batterier på 2300 mAh, den större av dem som är med på bilden. Den här laddaren sätts direkt i eluttaget. Den har lika avancerad elektronik, och känner av cellerna individuelt med deltavoltmetoden och bryter laddningen när de är fulladdade.

[cocuyo]
0

Ooops…

Upptäckte att jag hade skrivit fel i förra inlägget. Det här är laddaren som Teknikmagasinet sålde för 98 kronor inklusive fyra AA-celler, de som är med på bilden. Laddaren kom med sladd för eluttaget (100-240V) och sladd för bil med cigarrettändarplugg och en USB-sladd, den kan ladda från USB också.

Den här sajten är ju foto i fokus, så jag kanske skulle nämna hur jag tar de här bilderna. Jag har lagt laddaren på en jämn bakgrund (sidoplåten från en dator) på en stol strax innanför fönstret. Huvudljuset är från fönstret till vänster, och upplättningen från höger är min taklampa, en risboll med två 55W kompaktlysrör färg 954 (fullfärg special dagsljus). Kameran är inställd på att ta i VGA-upplösning, vilket passar för den här websidan. Bildbehandlingen är obetydlig; nivåer och kontrast är justerade, men inte färg, och på den slutliga bilden är skärpan förstärkt, vilket gör den lite grynigare, men den blir tydligare i det lilla formatet.