Fotografera inne i kyrkan
Jag ska agera bröllopsfotograf i sommar igen och en punkt på agendan som jag tyckte var svårast förra gången var fotograferingen vid altaret.
Jag har liksom då möjlighet att rigga mitt stativ snett framåt till höger (2 - 4 meter ifrån) om brudpar & präst och det svåra tycker jag är ljuset. Jag får använda blixt om än sparsamt (vill ju inte störa sönder hela cermonin med blixt) och har då min Sigma EF-500 DG ST + en omnibouncer.
I objektivväg har jag Sigma 18-200, Canon 18-55 och ett Canon EF 100/2,8 USM Macro tll hands. Vilket skulle ni valt?
Någon som kan ge mig några tips och idéer?
Något jag behöver komplettera med?

Jag börjar känna mig rätt komfortabel med en Canon 20D + 85 mm f/1.8 och en Canon 5D + 50 mm f/1.4. En Canon Speedlite 580EX har jag på 20D som jag slår i taket. Varierar bildtagningen med att ha blixt och utan.
OmniBouncern behöver du inte om du slår blixten i kyrkans tak. Har inte kört med något direkt ljus. Blixten gör att du kan kompensera med det infallande ljuset utifrån.
Hälsningar
Robert

Jag skulle även rekommendera dig att kika på följande kurs på BetterPhoto.com:
Digital Wedding Photography

I förra kursomgången, i Digital Wedding Photography, blev följande fotograf utvald till kursens bästa:
http://www.betterphoto.com/gallery/dynoGall2.asp?catID=11281
;)
Robert

Grattis! Imponerande!
Nja, lite saftigt pris på den kursen för mig. Jag ska vara fotograf åt mina vänner och tar därför inte betalt.
Får därför nöja mig med att läsa på och få bra tips via olika forum.
Omnibouncern hade jag bara på vid de tillfällen jag riktade blixten direkt mot paret och inte upp i taket.
Jag hittar inte så mycket fina bröllopsbilder inneifrån kyrkan. Riggade bilder efter vigseln finns det hur många som helst att botanisera bland.
Fler tips?

De tips jag kan för övrigt ge dig är följande:
- Var helt säker på din utrustning, det är inte läge att hala upp manulen inne i kyrkan.
- Fotografera i RAW, det ger dig bättre kvalité och mer möjligheter till att justera bilderna efteråt om du skulle ligga lite fel i exponering
- Egen inställd vitbalans
- Fotografera i huvudsak i manuellt läge
- Ha mycket minneskort, och nyladdade batterier
Titta mycket på andras bilder, här har du ett galleri på mitt senaste bröllop:
Robert Hammar senaste fotograferade bröllop!
Hälsningar
Robert